Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flashwebb
#1306779
Okej
För fläktremmen lossnade igår..Misstänker att spänhållaren har lossnat..för remmen såg hel ut..Så styrservon,generatorn slutade att fungera ju..Men vattnet i kylvätskebehållaren började att koka..som tur hade jag en dunk med glykol så jag kunde fylla på den..Så hur kunde vattnet koka om kamremmen styr vattenpumpen då??
För det gick att starta motorn o köra upp o ner flaket på bärgaren..För om kamremmen oxå hade gått av så hade väl motorn oxå rasat väl??
Peter
Användarvisningsbild
av apersson850
#1306788
Jag har aldrig varit med om att kamremmen driver vattenpumpen på någon motor. Kan givetvis finnas ändå, men det måste vara ovanligt i så fall.
Utan kamrem kan du inte köra, det är korrekt.

Drivremmen/remmarna brukar dra AC-kompressor, generator, servopump, vattenpump och kylfläkt (när den inte är elektrisk). Ibland finns det fler prylar, typ balansaxlar, som också är remdrivna. Ibland färre.
av William85
#1306824
I de fall en motor har kamrem så driver oftast den också vattenpumpen, bilar med kamkedja har dock alltid fläktremmen som driver vattenpumpen. Finns säkert nåt undantag :-)
av frippe64
#1306846
apersson850 skrev: lör 23 mar 2019, 11:42 Jag har aldrig varit med om att kamremmen driver vattenpumpen på någon motor. Kan givetvis finnas ändå, men det måste vara ovanligt i så fall.
Utan kamrem kan du inte köra, det är korrekt.

Drivremmen/remmarna brukar dra AC-kompressor, generator, servopump, vattenpump och kylfläkt (när den inte är elektrisk). Ibland finns det fler prylar, typ balansaxlar, som också är remdrivna. Ibland färre.
Hur drivs vattenpumpen på bilen du har i din signatur?
av frippe64
#1306850
flashwebb skrev: lör 23 mar 2019, 11:14 Okej
För fläktremmen lossnade igår..Misstänker att spänhållaren har lossnat..för remmen såg hel ut..Så styrservon,generatorn slutade att fungera ju..Men vattnet i kylvätskebehållaren började att koka..som tur hade jag en dunk med glykol så jag kunde fylla på den..Så hur kunde vattnet koka om kamremmen styr vattenpumpen då??
För det gick att starta motorn o köra upp o ner flaket på bärgaren..För om kamremmen oxå hade gått av så hade väl motorn oxå rasat väl??
Peter
Ja, alltså som jag skrev är det kamkedjor på den motorn. Det innebär att multiremmen (fläktremmen) driver vattenpumpen. Om motorn kokat finns det risk för att en topp blir skev. Jag vet inte hur känslig just den motorn är.

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]