Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredriknilsson
#1306918
När en nyckel programmeras in så "förbrukas" den. Jag har lärt mig hur man kan nolla de med 6 knappar. Men det är fortfarande ett förfarande för att få dem inprogrammerade i bilen. Så det är inte "bara".

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

av Larslars
#1307126
ok.
är de nycklarna med 6 knappar samma som de nycklar man kan fjärrstarta värmaren med?
plus att man måste få in "fjärrmanövreringen via nyckel" i bilen förstås
ursäkta trådkapet
av fredriknilsson
#1307135
Jag vet som sagt bara hur man kollar de med 6 knappar. Sedan har jag programmerat in dem som vänlig fjärr och startnyckel. Men jag tror att 6:e knappen är för PCC, dvs att du på ett längre avstånd kan få reda på bilens status med fjärren.
Kanske är det den nyckeln för fjärrstart av värmare med eftersom den här längre räckvidd.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av apersson850
#1307243
Nyckel med sex knappar kan användas för fjärrstart av värmaren, under förutsättning att bilen har den funktionen. Om man dessutom vill ha indikering i nyckeln på att värmaren startat, måste man ha en nyare nyckel än de jag fick med mig till min 2012:a. Det fungerar i den 2016 vi också har.
Knappen [ i ] används för att kolla aktuell lås- och larmstatus på bilen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1307419
fredriknilsson skrev: lör 23 mar 2019, 21:13 När en nyckel programmeras in så "förbrukas" den. Jag har lärt mig hur man kan nolla de med 6 knappar. Men det är fortfarande ett förfarande för att få dem inprogrammerade i bilen. Så det är inte "bara".

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Vad menas med att en nyckel förbrukas när den programmeras in i en bil ? Vad exakt är det som förbrukas?

Är det att nyckelns ID knyts till bilens ID i volvos centrala databas i GBG? Och det går bara att programmera in en ny nyckel i en bil när man är uppkopplad mot servern i GBG?

Nu pratar jag inte om fjärren i nyckeln för att låsa/låsa upp utan om möjligheten att starta motorn och köra iväg med bilen,.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1307425
Det låter ju rimligt. Och för att minska risken för att valfria nycklar fulkodas till fel bil är det förstås en finess om nyckelns ID, oavsett om det är för låsöppning eller motorstart, inte utan vidare kan användas två gånger. Det innebär att det är två steg som en person med potentiellt bovaktiga avsikter måste ta sig över för att kunna nyckelstarta med fel nyckel. Först måste nyckel-ID suddas bort från någonstans, sen ska den läggas in någon annanstans, där den knyts till en annan bil.
#1307427
VolvoB20 skrev:
fredriknilsson skrev: lör 23 mar 2019, 21:13 När en nyckel programmeras in så "förbrukas" den. Jag har lärt mig hur man kan nolla de med 6 knappar. Men det är fortfarande ett förfarande för att få dem inprogrammerade i bilen. Så det är inte "bara".

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Vad menas med att en nyckel förbrukas när den programmeras in i en bil ? Vad exakt är det som förbrukas?

Är det att nyckelns ID knyts till bilens ID i volvos centrala databas i GBG? Och det går bara att programmera in en ny nyckel i en bil när man är uppkopplad mot servern i GBG?

Nu pratar jag inte om fjärren i nyckeln för att låsa/låsa upp utan om möjligheten att starta motorn och köra iväg med bilen,.
Jag skrev förbrukas inom citationstecken för att göra det begripligt. Det som händer är att bilens CEM lagrar kod krypterat i nyckeln och CEM. Denna kod ska stämma överens, både för upplåsning och för start. Det är inget som lagras i Volvos databas vad jag vet utan det stannar i Eeprom i CEM. Du kan inte ta en begagnad fjärr och sätta i en annan bil för programmering eftersom den kod som ligger i nyckeln förhindrar omprogrammering i.o.m. den kod som blivit ingift mot tidigare bil.

Jag kommer inte gå in djupare i diskussionen. Dels av en del okunskap i ämnet, men mest för att skydda alla från att få sina bilar stulna.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1307597
fredriknilsson skrev: tis 26 mar 2019, 16:32 Jag skrev förbrukas inom citationstecken för att göra det begripligt. Det som händer är att bilens CEM lagrar kod krypterat i nyckeln och CEM. Denna kod ska stämma överens, både för upplåsning och för start. Det är inget som lagras i Volvos databas vad jag vet utan det stannar i Eeprom i CEM. Du kan inte ta en begagnad fjärr och sätta i en annan bil för programmering eftersom den kod som ligger i nyckeln förhindrar omprogrammering i.o.m. den kod som blivit ingift mot tidigare bil.

Jag kommer inte gå in djupare i diskussionen. Dels av en del okunskap i ämnet, men mest för att skydda alla från att få sina bilar stulna.
En vanlig nyckel har ju envägskommunikation Den sänder sin rulland kod till bilen som är krypterad via en PKI liknande modell (ungefär som de flesta bank-dosor). Halva delen av PKI-nyckeln ligger i nyckeln och andra halvan lagrar man i EEPROMET i CEM. Det gör ju att nyckeln inte förbrukas utan man kan ta en begagnad nyckel och koda in i en annan bil. Men det kräver ju att man har andra halvan av PKI-Nyckeln för att kunna lagra den i en annan bil, samma gäller för en bankdosa. Man nu har man ju inte andra halvan av PKI-Nyckeln eftersom den inte lämnas med bilen när man köper den... därför kan man inte lägga in nyckeln i en annan bil då halva KPI-Nyckeln fattas.

Sen finns det ju varianter (framförallt bilar som är några år gamla) där tillverkarna har valt en alldeles för kort PKI-Key så man kan reverse enginera fram vad det är för id och därmed programmera in en begagnad nyckel i ett annat fordon genom att lagra den begagnade nyckelns PKI-halva i EEprommet.

Detta är ju ingen hemlig information utan finns massor med öppen information om.
#1307600
VolvoB20 skrev: ons 27 mar 2019, 09:52
fredriknilsson skrev: tis 26 mar 2019, 16:32 Jag skrev förbrukas inom citationstecken för att göra det begripligt. Det som händer är att bilens CEM lagrar kod krypterat i nyckeln och CEM. Denna kod ska stämma överens, både för upplåsning och för start. Det är inget som lagras i Volvos databas vad jag vet utan det stannar i Eeprom i CEM. Du kan inte ta en begagnad fjärr och sätta i en annan bil för programmering eftersom den kod som ligger i nyckeln förhindrar omprogrammering i.o.m. den kod som blivit ingift mot tidigare bil.

Jag kommer inte gå in djupare i diskussionen. Dels av en del okunskap i ämnet, men mest för att skydda alla från att få sina bilar stulna.
En vanlig nyckel har ju envägskommunikation Den sänder sin rulland kod till bilen som är krypterad via en PKI liknande modell (ungefär som de flesta bank-dosor). Halva delen av PKI-nyckeln ligger i nyckeln och andra halvan lagrar man i EEPROMET i CEM. Det gör ju att nyckeln inte förbrukas utan man kan ta en begagnad nyckel och koda in i en annan bil. Men det kräver ju att man har andra halvan av PKI-Nyckeln för att kunna lagra den i en annan bil, samma gäller för en bankdosa. Man nu har man ju inte andra halvan av PKI-Nyckeln eftersom den inte lämnas med bilen när man köper den... därför kan man inte lägga in nyckeln i en annan bil då halva KPI-Nyckeln fattas.

Sen finns det ju varianter (framförallt bilar som är några år gamla) där tillverkarna har valt en alldeles för kort PKI-Key så man kan reverse enginera fram vad det är för id och därmed programmera in en begagnad nyckel i ett annat fordon genom att lagra den begagnade nyckelns PKI-halva i EEprommet.

Detta är ju ingen hemlig information utan finns massor med öppen information om.
Bra beskrivet.

Jag tänker som sagt inte gå in djupare i denna diskussion. Den öppna information som nu ligger ute får räcka. Jag tänker inte vara delaktig i att någon med mindre ärliga intentioner tar del av information och stjäl bilar.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]