fredriknilsson skrev: ↑tis 26 mar 2019, 16:32
Jag skrev förbrukas inom citationstecken för att göra det begripligt. Det som händer är att bilens CEM lagrar kod krypterat i nyckeln och CEM. Denna kod ska stämma överens, både för upplåsning och för start. Det är inget som lagras i Volvos databas vad jag vet utan det stannar i Eeprom i CEM. Du kan inte ta en begagnad fjärr och sätta i en annan bil för programmering eftersom den kod som ligger i nyckeln förhindrar omprogrammering i.o.m. den kod som blivit ingift mot tidigare bil.
Jag kommer inte gå in djupare i diskussionen. Dels av en del okunskap i ämnet, men mest för att skydda alla från att få sina bilar stulna.
En vanlig nyckel har ju envägskommunikation Den sänder sin rulland kod till bilen som är krypterad via en PKI liknande modell (ungefär som de flesta bank-dosor). Halva delen av PKI-nyckeln ligger i nyckeln och andra halvan lagrar man i EEPROMET i CEM. Det gör ju att nyckeln inte förbrukas utan man kan ta en begagnad nyckel och koda in i en annan bil. Men det kräver ju att man har andra halvan av PKI-Nyckeln för att kunna lagra den i en annan bil, samma gäller för en bankdosa. Man nu har man ju inte andra halvan av PKI-Nyckeln eftersom den inte lämnas med bilen när man köper den... därför kan man inte lägga in nyckeln i en annan bil då halva KPI-Nyckeln fattas.
Sen finns det ju varianter (framförallt bilar som är några år gamla) där tillverkarna har valt en alldeles för kort PKI-Key så man kan reverse enginera fram vad det är för id och därmed programmera in en begagnad nyckel i ett annat fordon genom att lagra den begagnade nyckelns PKI-halva i EEprommet.
Detta är ju ingen hemlig information utan finns massor med öppen information om.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.