Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikeriksson
#1305683
Hej har en xc70 2014 där "mitt-skärmen" är svart. Första gången det hände var för någon månad sedan.
Då laddade jag batteriet och kopplade ut batteriet. Några dagar senare startade plötsligt skärmen.

Nu har det hänt igen, och jag har gjort samma åtgärder men inget händer. Fläkt, elstolar och luftfördelning fungerar men indikeras förstås inte på skärmen så jag får gissa mig fram.

Vad kan felet bero på, det är väl knappast själva skärmen, utan någon "burk" eller anslutning.

Hur kommer man åt grejerna bakom panelerna om man vill "rycka lite i sladdarna".

Bor i norra delarna av landet, kan det bero på kyla eller fukt.
#1305693
Vet inte hur det är med en 2014, men på den 2012:a jag har hände det flera gånger när den var ny. Botades då med en uppdatering av programvaran.
Gör du service hos Volvo, så du åtminstone får en del uppdateringar "på köpet"?
#1305695
Har ägt bilen ett år och den förra ägaren har gjort all service på Volvo, så då borde väl uppdateringar vara gjorda? Tänkte serva bilen själv fortsättningsvis.
Vet inte om Volvo gör "gratisuppdateringar". Det verkar ju konstigt med ett mjukvarufel som visar sig först nu, låter mer som något annat, vad tror ni.
#1305703
Nja, gratis är det ju inte, men det görs i samband med service. Kostnaden för service är densamma, oavsett om det finns mycket eller inget nytt program att ladda in.
Det händer att programkonstigheter inte inträffar förrän vissa saker har hänt tillräckligt länge. Vilket också gör sådana fel svåra att hitta i förväg. Men visst kan det vara något annan än mjukvaran.
#1305806
Jag vet inte om den mjukvara som laddades i min bil, för att fixa det, var en sådan som också laddas vid service. Normalt sett laddas aldrig programvara för infotainment vid service, för det tar för lång tid. Men jag vet inte heller om det här felet alls funnits i 2014 års modeller. Det var ju känt tidigare, och mycket är ju ändrat sen dess. Vi har en 2016 också, så jag kan jämföra.
#1305900
Jag funderar på hur/om ett mjukvarufel kan komma så långt efter att bilen tillverkades eller långt efter en uppdatering.

För en månad sedan när felet dök upp första gången försvann det ju av sig själv, vad tyder det på.
#1305909
Jag har inte påstått att det måste vara ett mjukvarufel. Men det finns inga hinder alls för att ett sånt kan uppträda långt efter "någonting". Det är snarare då risken är större. Fel som uppträder bums hittar man nästan alltid när man testar mjukvaran, åtminstone om de inte beror på några märkliga omständigheter, som bara finns i få fall.
Men fel som inträffar när lång tid gått, när någon räknare rullat runt, när en minnesläcka till sist gör att något går galet, de är mycket svårare att hitta under inledande testning. Tar det två år innan den omständighet som triggar felet uppstår, då upptäcks det förmodligen inte förrän de första kunderna når den omständigheten. Då kan förstås felet fixas, och skickas ut i någon allmän uppdatering, så inte alla andra kunder också kör på samma mina, när de kommer långt nog med produkten.

Jo, jag jobbar med sånt här, fast inte i bilar. Jag har fixat buggar ibland som funnits i flera år i våra maskiner, men ingen har råkat göra något med dem som gjorde att de visade sig, förrän plötsligt... Då brukar det bli en "Hur fasen?" följt av en "Ahh, på det viset!". Sen är det bara arbete.
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]