Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBreeze
#1304451
Tjena!
Funderar på att chiptrimma min S80 MY07. Kollar bl.a. på BSR och autotech. BSR är ju dyrare men samtidigt får man ju någon typ av motorgaranti vilket autotech inte verkar ha. Någon annan som har erfarenhet att chippa en 2.5t? Vad skulle ni välja och varför? Bilen har gått ca 23000mil så är lite oäker på om det är egentligen är någon bra idé att trimma den. Är det vanligt med motorhaveri pga. chippning? Har hört att 2.5t ska vara jävligt slitstark.

Det jag kollar på:
https://sv.bsr.se/trimsatser/t/952/volv ... -b-5254-t6
http://atechmotor.com/volvo/s80ii/25t/trimpaket/steg-1/
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1304464
Själva trimmet i sig är väll inget problem och kan dessutom vara riktigt trevligt, dock om du sedan kör med blyfot så är väll risken större att något ryker. Du kanske har skött bilen helt galant under dess livsläng och då kanske det inte är någon fara, men många gamla Volvos ger upp mellan 25-30k mil om man inte skött om dom.

Tror bara BSR gav garanti om bilen gått mindre än 6k mil om jag inte minns fel, var ett tag sedan så har inte koll på dagsläget.
av Leopold
#1304528
Jag har BSR steg 1 på min S80-07 2.5t, sedan ett år ungefär. Hade ett mer fullflödesorienterat rostfritt system monterat sedan tidigare som kanske spelar in.

Inget att tveka en sekund på, supernöjd med kraftigt förbättrad prestanda och bättre bränsleekonomi men givetvis beroende på hur man behandlar gasfoten. Ångrar bara att jag inte fixade detta direkt, fanns ingen som helst anledning att köra runt i en halvtrött bil med seg respons... nu händer det grejer om man duttar litet lätt på gasen och desto mer om man trycker till.

Diagrammet nedan säger ungefär vad det handlar om men vad man kanske inte förstår av detta är hur det påverkar växelbeteende om man har automatlådan. Som natt och dag en helt annan bil skulle jag påstå.
___
PS. Ovanstående handlar alltså om motor B5254T6 och "geartronic" automatlåda AWTF-80 SC
Skärmklipp 2019-02-12 22.52.11.png
Skärmklipp 2019-02-12 22.52.11.png (45.54 KiB) Visad 876 gånger
Senast redigerad av 1 Leopold, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1304534
Det var ju skillnad mot den ursprungliga hk o vrid är det där på drivhjulen?.
Har sett en del dyno diagram fast på HD med s&s stormotorer. Då jag pysslar lite med sådana ibland förgasare för min del.
Finns det någon kurva för hur bränsle o luft ser ut AF ratio på bilsidan?.
Användarvisningsbild
av Mabuse
#1304573
Jag har provkört både BSR och Autotech, och min röst faller på Autotech.
När jag tryckte i BSR-programmet i min s60r ökade bränsleförbrukningen med 1,5dl/mil. Då kör jag 12 mil om dagen, 95% av sträckan med farthållare på skyltad hastighet, så körcykeln har varit identisk.
Med A-tech fick jag mer kraft än BSR, och när jag pendlar 2-3% lägre bränsleförbrukning än med original-mappning.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1304635
Effekt- och prestandauppgifter bör vara enligt DIN. Det är det i alla fall för originaluppgiften, och jämföra med något annat blir bara konstigt.
Alla modifieringar som påverkar ursprungligt avgasgodkännande är olagliga, men det vet ni säkert. Sannolikheten att bli upptäckt torde vara minimal.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1304684
Det är ju på drivhjulen det är intressant att mäta hk o vrid iaf på mc sidan. Märker en bildyno om kopplingen slirar vilket på verkar resultatet ?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1304703
Den mäter ju på drivhjulen och skalar upp resultatet med antagna drivlineförluster, annars skulle det ju inte vara jämförbart med fabriksuppgifter.
Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Köpråd V60 etanol

Jag funderar på att köpa en V60 som g&a[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]