Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hans995
#1304046
Hej!
Det började för ca 2 månader sedan, där jag sedan då haft en liten liten känsla av att kopplingen varit "annorlunda". Sedan för ca två veckor sen när jag körde hördes ett litet kras/gnissel vilket jag avfärdade som att jag krypkörde i grus (förträngning). Efter ca 500m började det skramla och rassla som fa.. ifrån motorrummet. Bärgning till volvo, dagen efter ringer min mek och säger att de hittar inget, han tar även bilen själv hem på kvällen för att testa. Jag hämtar bilen dagen efter och allt känns som vanligt. Sedan efter ca två veckor börjar kopplingen ta halvvägs och pedalen stannar även den halvvägs på returen , märker att kopplingen tar längre och längre ner. Lyckas ta mig hem med lite möda och planering (gäller att använda kopplingen så lite som möjligt då det till slut blir svårt att växla). Ny bärgning (tack o lov för volvo assistens). Nu står den hos Volvo igen och väntar på akuttid. Meken tror att det kan vara svänghjulet (förlängd garanti på det) eller urtrampningslagret (försäkring). Vad tror ni?
av Leopold
#1304147
Ser att ingen svarat och tänkte att då kanske jag kan bidra litet.

Nu vet jag inget om hur din bil är byggd vad gäller slavcylinderns placering men när jag gjorde motsvarande på en Saab 9000 så var slavcylindern positionerad i centrum i kopplingen, med urtrampningslagret monterat direkt på slavcylindern.

Det som verkar ha hänt på din bil är att urtrampningslagret havererat, skapar därmed en väldig massa värme som i "mitt" scenario mycket snabbt skulle få kopplingens slavcylinder att haverera pga värme. Tätningarna tål inte höga temperaturer och börjar bryta ihop och läcka.

Att kopplingspedalen går i botten kan bero på tre saker som jag ser det, 1) att det finns luft i kopplingshydrauliken tex av bara för låg nivå i det systemet, 2) att huvudcylindern är kass och läcker, 3) att slavcylindern läcker. Scenario 1) blir symptom på 2) och/eller 3) om det förekommer.

Men som sagt jag vet inte hur dessa komponenter är konfigurerade på din bilmodell, jag kan vara fel ute. En del bilar har kopplingens slavcylinder placerad utanför kopplingskåpan och använder en hävarm istället. Ur servicesynpunkt en mycket bättre lösning, mycket enklare och billigare att åtgärda ev problem med just slavcylindern men är det urtrampningslagret som havererat får man ju riva ner kopplingen oavsett.
__
Ser att jag var litet otydlig här. Men som jag ser det har du både ett defekt urtrampningslager och som konsekvens en defekt slavcylinder till kopplingen att byta ut, om det jag tror har hänt stämmer. På Saaben fick jag ett bisarrt kostnadsförslag på 18kkr vilket gjorde att jag bytte detta själv, men har du försäkringar garantier etc så utnyttja dessa. Inget särskilt kul jobb i det fallet och tog mycket tid om man är amatör.. på Saaben fick man lyfta litet på motorn, montera ner subframe i framvagnen och bråka som satan med dessa splines till drivaxlar & knutar. Ett helvete.
av Leopold
#1304179
I mitt fall (Saab 9000) var det tvunget att även byta kopplingen eftersom den läckande slavcylindern hade sölat ner lamellerna. Svänghjulet klarade sig, bara slipade litet lätt på det för att minimera hotspots/blånerade ytor och det funkade perfekt därefter. Men som sagt inget särskilt skojigt jobb på en framhjulsdriven bil, krävs ofta en del för att dela på transmissionspaketet för att få access.
av Hans995
#1304190
Ok får se när de tagit isär, vilket de skulle göra i veckan. Lite märkligt på en bil som gått 7000 mil kan jag tycka, men man kan ha otur också.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1304193
Vad är det för bil och motor? Framgår inte...
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1304201
Hans995 skrev: mån 11 mar 2019, 07:00 Tillrättat, trodde jag hade en signatur :-)
fjohan82 skrev:Vad är det för bil och motor? Framgår inte...
Det är inte alltid alla ens inlägg gäller just denna heller så... :-)
Användarvisningsbild
av MartinS
#1304369
Min V40CC D2 MY16... Alltså också en MY 16 VEA motor, den har fått nytt svänghjul på garanti och utbytt slavcylinder. Båda pga felkonstruktion. Svänghjulet byttes i förebyggande syfte och slavcylindern byttes efter att den börjat läcka in luft när den blev varm.
av Hans995
#1304966
Det blev byte av svänghjul och koppling på förlängd garanti.
Sen bytte han manövercylinder när lådan ändå var loss, det fick jag betala själv.

Man kan ju jämföra ohm-värdet man f[…]

https://www.biltema.fi/sv-fi/bil---mc/bilreservdel[…]

Om framhjulen spinner är där väl n[…]

Finns frästa block som sätts över &[…]