Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
#1305098
Standard högtalare är på 4 Ohm och till större ljudsystem har 2 Ohm
Då behöver man titta noggrannare på slutstegets specifikationer, och ev. kopplings-schemat innan man kopplar in dem. Det kan funka ändå. Alternativet är att lägga ett två-ohms motstånd i serie med högtalaren. Det går att hitta 2.2ohm 50W för 30-40kr styck på ELFA.
Edit: Man tappar 3dB i ljudtryck på att sätta in motståndet, så vill man skydda slutsteger går det bra, skillnaden kommer nätt och jämt att höras.

Själv bytte jag hela ljudsystemet till eftermarknads (utom hatthyllan). Klass-D förstärkare och Dynaudio Esotec. Men det krävdes en hel del mek-jobb eftersom original högtalar-chassiet är custom-gjort för Volvo. Det tog 8 timmar att modda framdörrarnas paneler för att kunna montera högtalarna.
av UnleashFusion
#1305393
Frozen1985 skrev: lör 16 mar 2019, 16:26 Bytte till High Performance högtalarna idag, grym skillad på dessa, bra mycket bättre tryck!
Så du behövde inte ändra mer än bara högtalarna? tänkte mest på ohm motstånd och dylikt?

Undra hur stor skillnad det skulle bli mellan performance högtalarna vs dynaudio högtalarna..

priset är nästan 10ggr så dyrare för en högtalare.. det är liksom 10 performance mot 1 dynaudio prismässigt :-/ :-o
av LundgrenR
#1305395
Att ljudet blir bättre med andra högtalare är inte konstigt för original som sitter där är mycket dåliga. Men håller radion i längden. Jag såg att det finns adapter hållare att köpa nu till att montera högtalarna. Jag kommer att försöka hitta högtalare med rätt Ohm. Det är tråkigt att bränna upp radion.
av Frozen1985
#1305423
UnleashFusion skrev:
Frozen1985 skrev: lör 16 mar 2019, 16:26 Bytte till High Performance högtalarna idag, grym skillad på dessa, bra mycket bättre tryck!
Så du behövde inte ändra mer än bara högtalarna? tänkte mest på ohm motstånd och dylikt?

Undra hur stor skillnad det skulle bli mellan performance högtalarna vs dynaudio högtalarna..

priset är nästan 10ggr så dyrare för en högtalare.. det är liksom 10 performance mot 1 dynaudio prismässigt :-/ :-o
Behövde inte ändra någon kontakt utan allt var plug n play. Tänkte att jag skall få in mer performance diskanter som fattas i samtliga dörrar & även fram uppe vid speglarna.

Om HU kommer hålla, det får visa sig.
Användarvisningsbild
av Mabuse
#1305969
Nja, jag håller bara delvis med där. Högtalarna ska idealiskt matcha förstärkarens interna impedans. Hänger man på högtalare med lägre impedans flyttas effektförluster till slutsteget istället för att användas i högtalaren. Är slutsteget matchat mot 4ohm ökar du effektförlusterna med ~80% i slutsteget om man hänger på 2ohm, oavsett hur hög eller låg volym du spelar.
Är slutstegets interna impedans lägre är det inte ett lika stort problem.

Vad vi saknar är information om hur mycket som skiljer sig mellan slutstegen, om något alls.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1305978
Jo, men jag menar att om man inte drar på mer än vad som behövs för att höra nyheterna i P4, då eldar man inte upp förstärkaren även om högtalarna inte matchar rätt.
av euroman
#1311854
Hej igen,

Har nu kollat under stolen i bilen och där sitter det inget steg alls.

Jag tänker i alla fall byta ut alla högtalarna till HP istället för performance.

Någon som vet om det finns kablar dragna för steget?

Med vänlig hälsning
Martin
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]