Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1301462
Jonnybcool skrev:
PalleH skrev: mån 25 feb 2019, 19:10 Detta var nästan komisk, dagen efter jag skrev denna tråd ringde min sambo och frågade om hon kunde köra hem när motorlampan lyser.

Jag tänkte direkt nu är det egr-ventil igen,
Vi fick denna bytt fem dagar efter vi köpt bilen begagnad på Volvo.
Nu har bilen gått 1000mil nästan ett år senare, och jag har kollat upp att felkoden har med att flödet är för lågt i egr ventilen.
Så det ska bli intressant att höra vad volvo säger. :-(
Ska bli intressant att se vad de säger som sagt, hur långt har bilen gått totalt?
Den har rullat 13600 nu, så den kanske har varit inne för detta innan vi hade den med. who nows ! :-/
#1302145
PalleH skrev: tor 28 feb 2019, 21:34 En tanke som slog mig är om diseln jag tankar på tanka kan ha något med saken och göra.
Det står på pumpen att den rengör och smörjer, men istället sotar den igen motorn.

Man borde kanske börja tanka någon annan stans, var tankar ni?!
I Sverige är det alltid Ingo som gäller för mig. Har aldrig haft EGR-problem på drygt 7200 mil.
#1302147
PalleH skrev: tor 28 feb 2019, 21:51 Jag läste nu att hvo 100 diesel ger minst sotparticklarr, tanka har 40 % hvo 100.

Jag ska kolla vad preem och ingo har, sen är det väl okq8 som levererar Tanka diesel så okq8 behöver jag inte kolla.
Från Ingo:s hemsida:

INGO Diesel är en blandning bestående av fossil MK1-diesel och max 7,0 % RME (raps-metyl-ester).
RME framställs genom förestring av rapsolja. På flertalet av INGO-stationerna i Sverige erbjuder vi diesel
med totalt 42 % biodiesel inblandning (35 % HVO-diesel och 7,0 % RME). Eftersom RME och HVO är
förnyelsebara biobränslekomponenter bidrar de till att minska utsläppen av växthusgaser.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]