Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1389381
Lajjam skrev: tis 07 jul 2020, 19:46 Jag har en xc70 2016 Classical 14000 mil cirka. Genomförde återkallelsen i december 2019. Drack kylarvätska och larmade för låg nivå efter ett tag. Kontakten verkstaden som sa det är normalt med luftfickor osv fyll bara på. Sagt och gjort. 6e gången i juni blev en för mycket. Däremellan även en del ”lossa på locket och släpp trycket”. Kändes inte rätt. Kör inte särskilt mycket så därav lång tid mellan.

Nu i kontakt med verkstaden. Tar in bilen ska renovera hela toppen och åtgärda. Tydligen känt fel på ca 20% av återkallelserna enligt min tekniker. Skapar följdproblem likt dem ni nämnt ovan i tråden. Tydligen någon med krökta och igensatta rör (ursäkta min okunnighet). Jag är inte bilkunnig men ville dela min erfarenhet.

Volvo tar hela kostnaden och min bil får stå på verkstaden i ”några veckor”.

Försöker nu förhandla till mig hyrbil. Tur man bor i ”stan”.

:party:
Vad jag har läst om de som fått problem efter återkallelsen ,så har volvo inte tagit på sig földproblemen utan många har fått betala slälva.
Så du har haft tur om de lagar toppen på goodwill!
#1389399
Finns det ärendenummer på detta är det högst intressant
#1390306
Fick också problemet efter återkallningen som jag gjorde en egen tråd om innan jag fick denna länkad.

En V70 D4 -15.

Varnade för låg kylvätska men när locket till expansionskärlet öppnades kom nivån tillbaka.

Åkte in till Volvo som skulle felsöka, påtalade att jag hört en del ha det här problemet efter återkallningen.

Dagen efter ringde dom från verkstan och sa att egrkyl och egrventil är bytt konstnadsfritt, bara komma och hämta.

Antar att jag hade lite flyt eftersom dom bytte och dessutom att det bara gick på ett dygn.
#1390421
Lajjam skrev: ons 08 jul 2020, 10:00 Återkommer när det är färdigt, frun som sköter kontakten med verkstaden så vet inte om det finns ärende eller något ännu.
Hade jag låtit frun ha kontakten så hade jag inte fått både egr och kylare bytt gratis,som dessutom inträffade innan alla dessa återkallelser.
#1390446
Lajjam skrev: mån 13 jul 2020, 19:38 Har du sådana problem är det nog äktenskapsrådgivaren och inte Volvo du ska prata med ;-)
Nej det handlar om att jag var tvungen att sätta mig in i vad detta handlade om, egr ventiler och egr kylare.

Hade man inte gjort det sa har du inget att sätta emot med,då är det bara att betala och se glad ut.

Som tur var hittade jag mycket på nätet om det.
#1391635
Jag råkade ut för samma problem med min bil, fick betala egr ventilen själv. Kylaren stod Volvo för, följd problemet (spruckna cylinderfoder på 2'an och 3'an ) vägrade Volvo ta på sig.
35 000 kronor åkte jag på. Jag klagade hos Volvo car men de hänvisade mig till ARN och la över skulden på sin egna auktoriserade verkstad! :sick:
#1397991
PVbergqvist skrev: sön 15 mar 2020, 16:54 Min bil började krångla två veckor efter ombyggnad kylkrets egr system. Bilen gått problemfritt 11000 mil före detta.Dessutom servades bilen utan min beställning eller vetskap vid samma tillfälle! :-o Min kompis bil XC70 D4 automat lät konstigt stannade och blev bärgad 14dagar efter ombyggnad av kylkretsen fel på egr-ventil enligt volvo skulle betala själv enligt volvo men efter diskussion fick betala hälften? Min egen 2015 d4 V60 Börjde larma om vatttenbrist och vattnet försvann ur expkärlet tills man lossade locket,då vattnet kom tillbaka .Efter Volvos felsökning kört 9 mil med bilen sprutar kokande vatten rakt upp ur påfyllningshålet :-/ . Volvo tänker riva motorn om en månad på min maskinskade försäkrings bekostnad med 7000kr i självrisk. Jag anser att Volvo orsakat felet och borde ta ansvar för undermålig konstruktion och dålig felsök som förvärrat skadan så att bilen inte är körbar .Några dagar tidigare hade jag kört 35mil med ett par stopp för att lätta på trycket i epansionskärlet och och fyllt i ca 2dl vatten varje gång. trycket upplevdes inte säskilt högt och ingen värme i kärlet. :mad:
Min V40 D3 (-16) åkte in för att åtgärda EGR-ventilen enl återkallningen, men när dom skulle göra det upptäckte dom att skadan på motorn var redan skedd (renovering/byte av topplock väntar osv), dom sa också att dom avstod från att åtgärda EGR-ventilen då det tydligen kan göra bilen okörbar om man gör det utan att åtgärda följdfelen på motorn först. Verkar vara det som hänt i de fallen du nämner?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 16
Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]