Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1399117
Bohmanm skrev: sön 30 aug 2020, 08:57
Haggee skrev: fre 28 aug 2020, 15:35 Lite uppdatering då. Pst ringde o sa att det var egr kylaren som hade sotat igen, vilket har resulterat till att egr ventilen oxå gett sig. 14800 kr skulle kalaset gå på men Volvo tar hela kostnaden för delar och arbete. Tack o lov
Hej, väldigt konstigt att jag måste stå för kostnaden för bytet av min egr-ventil. Dock har min gått 17000 mil. I fredags mejlade jag både volvo och Bilia och kräver mina pengar tillbaka men det lär väl inte hjälpa.
Ja det är väldigt konstigt. Om det har o göra med att bilen inte har passerat 12000 mil kan jag inte svara på. Svärmors v60 D4 15, hade rullat 13000mil när hennes egr gav sig i början av maj i år, hon fick pröjsa 5800kr för ny egr och arbete, en vecka senare gav sig egr kylaren, då stog volov för den kostnaden.
#1401333
R100025 och R29949 utfördes och efter det slutade bilen att fungera och ny egr-ventil behövdes.
Cotag skrev:
Bohmanm skrev: tor 27 aug 2020, 11:55 Hej,

Lämnade in min Volvo V60 D3 modell 2017 i förrgår för byte av kylarslang(?). Dagen efter fick bilen bärgas tillbaka och dom konstaterade att EGR-ventilen måste bytas och det har absolut inget med slangen som byttes. Eftersom jag inte är bilkunnig kan jag inte ifrågasätta detta och därför vänder mig hit. Dom gav oss 10% på arbetet och vi hade 500kr i goodwill från volvo så det sluta på 8500kr+bärgning. Bilen har rullat 17000 mil och sevats årligen. När jag ringer volvo hänvisar dom till mekaniker på bilia. Är det någon här som får samma problem skulle det vara intressant att höra hur ni gått tillväga. Tack på förhand.
Återkom med exakt vilken åtgärd som är gjord. Det finns två återkallelser till din bil i närtid som inkluderar "kylarslangar".

Den första handlar om en omdragning av kylarslangar till EGR-kylaren för att den ska gå lite "varmare" och därmed få mindre uppbyggnad av sot i EGR-system/insug. Den uppdateringen innefattar även mjukvara som en hel del bilar på forumet fått problem efter, läs exempelvis sista 3-4 sidorna i denna tråd: viewtopic.php?p=1327429#p1327429

Den senare uppdateringen har med avluftning av kylsystemet att göra och borde inte ge någon risk för följdfel, gissar jag.
#1401691
Paddeb skrev: lör 12 sep 2020, 20:08
Magben02 skrev: lör 14 dec 2019, 11:02 Paddeb, var detta med anledning av återkallelsen/brev?
Hade du några problem eller symtom på att något var fel?
Hur långt har bilen gått?
//Magnus
Hej Magnus!

Sen svar men jag tror den hade gått ca 7500mil.
Bilen stannade och fick bärgas.

Med vänlig hälsning,
Patrik
#1401692
Paddeb skrev: lör 12 sep 2020, 20:09
Paddeb skrev: lör 12 sep 2020, 20:08
Magben02 skrev: lör 14 dec 2019, 11:02 Paddeb, var detta med anledning av återkallelsen/brev?
Hade du några problem eller symtom på att något var fel?
Hur långt har bilen gått?
//Magnus
Hej Magnus!

Sent svar men jag tror den hade gått ca 7500mil.
Bilen stannade och fick bärgas.

Med vänlig hälsning,
Patrik
#1401693
Cotag skrev: lör 14 dec 2019, 11:58
Paddeb skrev: lör 14 dec 2019, 10:49 Har en V60 D4 VEA 2014 som är snart 6år. Volvo bytte EGR-ventil, Kylning, uppdaterade mjukvara samt ombyggnad av kylning. Volvo tog hela kostnaden som skulle varit på över 9000kr annars.
Det var ju schangtilt. Jag är också nyfiken på hur långt den rullat?
Hej!

Sent svar men jag tror den hade gått ca 7500mil.
Bilen stannade och fick bärgas.

Med vänlig hälsning,
Patrik
#1411296
Lång historia...

V70 D4 MY15, uttagen sept 14.

Upplevt ryck i bilen under cirka två år (4000 mil) .
Varit inne på verkstad flera gånger för detta. Rengöring av givare som var sotig, byte av egr-ventilen med mera. Jag har inte behövt betala för detta.

Samtliga återkallelser för ombyggnation och diverse kompletteringar är gjorda.

Fortsatt problem med ryck då och då, men ändå inte jättetydligt. Har pratat med verkstad ett antal gånger men utan någon större respons och jag har kanske inte heller legat på så hårt.

På senare tid har den varnat för låg kylväska vid två tillfällen. Har behövt fylla kanske 2 dl per gång. Kontaktade verkstad igen och hänvisade till allt jag läst om problemen med egr, rasade toppar osv. De felsökte och kompressionstestade, men tyckte inte problemen var helt karaktäristiska. De testade någon sorts åtgärd, men utan resultat.

Ny kontakt med verkstad. Nu ville de riva toppen för kontroll.
Visade sig att inte bara EN utan en majoritet av ventilerna i toppen var otäta. Resulterade i nya ventiler och tätningar. Vattnet som försvunnit relaterade man till egr-kylaren, så den byttes också.

Bilen är 6 år och har rullat 12 000 mil. Volvo tog HELA kostnaden för rubbet. Mekanikern påstod att arbetskostnad och delar landade på över 80-tusen. Kan det verkligen stämma?! Så mycket kostar väl inte ens ett komplett motorbyte? Iofs byttes ju egr-kylaren också, men ändå. Tänkte att jag hörde fel, men han upprepade summan. Fick dessutom låna bil utan kostnad under de 2,5 dagar som arbetet tog.

Jag sitter fortfarande i en (positiv) chock över detta. Hade räknat med minst självrisken på maskinskada.

Nu ska jag sälja fortare än kvickt.
#1411386
Har inte hunnit så många mil än, men hittills är den problemfri. Hoppas det håller i sig.

Jag har inte så mycket insyn i hur illa det såg ut i just min topp. Allt ska ju finnas registrerat i verkstadens system, men själv fick jag inte med mig några dokument, kvitton eller liknande. Lite konstigt kan jag tycka. Jag tycker om att vid försäljning köra med öppna kort vad som är gjort med bilen.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Jag skulle faktiskt hävda motsatsen ang v&aum[…]

Snyggt! Det är trevligt att följa och s[…]

Jag ska ta ner oljetråget och se hur det ser[…]

Har det blivit någon uppdatering på d4[…]