VillköraBMW skrev: ↑lör 07 nov 2020, 01:58 Lång historia...Var din verkstad en Bilia verkstad kanske, nu när man hört att volvo dumpar bilia?
V70 D4 MY15, uttagen sept 14.
Upplevt ryck i bilen under cirka två år (4000 mil) .
Varit inne på verkstad flera gånger för detta. Rengöring av givare som var sotig, byte av egr-ventilen med mera. Jag har inte behövt betala för detta.
Samtliga återkallelser för ombyggnation och diverse kompletteringar är gjorda.
Fortsatt problem med ryck då och då, men ändå inte jättetydligt. Har pratat med verkstad ett antal gånger men utan någon större respons och jag har kanske inte heller legat på så hårt.
På senare tid har den varnat för låg kylväska vid två tillfällen. Har behövt fylla kanske 2 dl per gång. Kontaktade verkstad igen och hänvisade till allt jag läst om problemen med egr, rasade toppar osv. De felsökte och kompressionstestade, men tyckte inte problemen var helt karaktäristiska. De testade någon sorts åtgärd, men utan resultat.
Ny kontakt med verkstad. Nu ville de riva toppen för kontroll.
Visade sig att inte bara EN utan en majoritet av ventilerna i toppen var otäta. Resulterade i nya ventiler och tätningar. Vattnet som försvunnit relaterade man till egr-kylaren, så den byttes också.
Bilen är 6 år och har rullat 12 000 mil. Volvo tog HELA kostnaden för rubbet. Mekanikern påstod att arbetskostnad och delar landade på över 80-tusen. Kan det verkligen stämma?! Så mycket kostar väl inte ens ett komplett motorbyte? Iofs byttes ju egr-kylaren också, men ändå. Tänkte att jag hörde fel, men han upprepade summan. Fick dessutom låna bil utan kostnad under de 2,5 dagar som arbetet tog.
Jag sitter fortfarande i en (positiv) chock över detta. Hade räknat med minst självrisken på maskinskada.
Nu ska jag sälja fortare än kvickt.
80k låter saftigt