Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1300520
Är egr problemen lika frekvent som innan eller har man hittat en lösning på det?
Själv fick jag min egr ventil bytt förra året och de sa att ny mjukvara skulle motverka problemet,vilket låter tveksamt.

Känns som detta var ett välkänt problem när till och med bärgaren som hämtade bilen kunde räkna ut vad det var för fel på min V70 D4.

Ett uttalande från någon som jobbar Volvos verkstäder hade varit intressant! ;-)
Senast redigerad av 1 PalleH, redigerad totalt 0 gånger.
#1300684
Min är bytt för 6000mil sedan men en dag så började bilen hoppa som en känguru och sedan stanna och tänkte direkt på EGR-ventilen. Tog bort locket under ventilen och såg att den kärvade i den metall-mekanism som reglerar ventilen,den fastnade i öppet läge, sprejade på lite krypsmörjfett där och sedan har den fungerat perfekt. Ny programvara hjälper ju inte mot detta.
#1300690
LeifA skrev:Min är bytt för 6000mil sedan men en dag så började bilen hoppa som en känguru och sedan stanna och tänkte direkt på EGR-ventilen. Tog bort locket under ventilen och såg att den kärvade i den metall-mekanism som reglerar ventilen,den fastnade i öppet läge, sprejade på lite krypsmörjfett där och sedan har den fungerat perfekt. Ny programvara hjälper ju inte mot detta.
Okej tror du det var det sot som hade fått den att kärva? känns som detta fel är väldigt stort och omfattande men att det bara tystas ner..
#1300768
Fick min egrkylare bytt när bilen gått 4500-5000 mil nånting samt tempgivaren i insuget. Egrventilen byttes ej ut då den såg bra ut enligt tekniker. Senast bilen var inne på service vid årsskiftet stod mätaren på närmare 10000 mil och bad då teknikern kolla egr bara för att och den såg fortfarande bra ut sa han.
Dock sotar bilen väldigt mycket i insuget tycker jag. Första dieselbilen jag har men brukar rengöra givaren i insuget med 500 mil intervall då den brukar vara sotig/kladdig. Och skrapade lite med en mejsel på insidan av insuget och är ett tjockt lager sot men kanske ska vara så på diesel...

Sen är jag lite fundersam på problemet med balansaxlarna också men det är ju en annan historia...

I det stora hela är det ingen motor jag riktigt litar på som de gamla 5 cyl dieslarna som oftast går 50000 mil utan större bekymmer. Så bilen avvecklas nog innan maskinskadan går ut på försäkringen.
#1300771
Så alla vi som kör med nya vea D4 motorn har bilar som alla sotor igen före eller senare, med en dyr reperation som väntar. Sen så täcker ju motorgarantin mindre och mindre % av reperationen, ju mer den har gått och åldern på bilen.

Jag ser detta som att man blir tvungen till att lära sig själv hur man rengör dessa delar som egr-ventil o egr-kylare, om man ska behålla denna bil.

Har föresten inte D2, D3 o D5 inte alls detta problem?
#1300878
Euro 6, speciellt utan hjälp av adblue som i Volvos fall, kör nog skapligt hårt med EGR så det blir nog ofrånkomligt mycket sot. Det blir ju sot i äldre euroklassade EGR- motorer också med tiden.

Kan oljeviskositeten spela roll?, 20 olja är ju ett snäpp tunnare och följer säkert med avgaserna en del ut i EGR-systemet?
#1301045
Jag har uppgraderat mina kylarslangar till avgaskylaren så att den blir varmare och inte ska sota så mycket men det påverkar ju inte att EGR mekaniken, däremot har inte det locket kvar för att jag tänker att det bildas kondens och sot som läcker igenom ventilen och som då gör att det kärvar.
#1301440
Detta var nästan komisk, dagen efter jag skrev denna tråd ringde min sambo och frågade om hon kunde köra hem när motorlampan lyser.

Jag tänkte direkt nu är det egr-ventil igen,
Vi fick denna bytt fem dagar efter vi köpt bilen begagnad på Volvo.
Nu har bilen gått 1000mil nästan ett år senare, och jag har kollat upp att felkoden har med att flödet är för lågt i egr ventilen.
Så det ska bli intressant att höra vad volvo säger. :-(
Bilagor
20190225_183839.jpg
20190225_183839.jpg (88.5 KiB) Visad 21305 gånger
#1301447
PalleH skrev: mån 25 feb 2019, 19:10 Detta var nästan komisk, dagen efter jag skrev denna tråd ringde min sambo och frågade om hon kunde köra hem när motorlampan lyser.

Jag tänkte direkt nu är det egr-ventil igen,
Vi fick denna bytt fem dagar efter vi köpt bilen begagnad på Volvo.
Nu har bilen gått 1000mil nästan ett år senare, och jag har kollat upp att felkoden har med att flödet är för lågt i egr ventilen.
Så det ska bli intressant att höra vad volvo säger. :-(
Ska bli intressant att se vad de säger som sagt, hur långt har bilen gått totalt?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
Abs lampan lyser...

Vad kan de va för fel annars? Abs boxen? Hur […]

Som jag skrev i första inlägget så[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]

Oljeförbrukningen d5244t12

På min -16 så är den försumb[…]