Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1369854
Min bil började krångla två veckor efter ombyggnad kylkrets egr system. Bilen gått problemfritt 11000 mil före detta.Dessutom servades bilen utan min beställning eller vetskap vid samma tillfälle! :-o Min kompis bil XC70 D4 automat lät konstigt stannade och blev bärgad 14dagar efter ombyggnad av kylkretsen fel på egr-ventil enligt volvo skulle betala själv enligt volvo men efter diskussion fick betala hälften? Min egen 2015 d4 V60 Börjde larma om vatttenbrist och vattnet försvann ur expkärlet tills man lossade locket,då vattnet kom tillbaka .Efter Volvos felsökning kört 9 mil med bilen sprutar kokande vatten rakt upp ur påfyllningshålet :-/ . Volvo tänker riva motorn om en månad på min maskinskade försäkrings bekostnad med 7000kr i självrisk. Jag anser att Volvo orsakat felet och borde ta ansvar för undermålig konstruktion och dålig felsök som förvärrat skadan så att bilen inte är körbar .Några dagar tidigare hade jag kört 35mil med ett par stopp för att lätta på trycket i epansionskärlet och och fyllt i ca 2dl vatten varje gång. trycket upplevdes inte säskilt högt och ingen värme i kärlet. :mad:
#1370577
Det verkar då som om ingen fått Volvo att betala för bytet av denna EGR ventil i samband med ombyggnaden.

Har någon hittat någon bra video/instruktion på hur man byter ventilen eller någon som vet hur man gör??
#1370630
*Buurt* gjorde en tråd med bilder när han rengjorde ventil/kyl: viewtopic.php?f=56&t=152158
Ganska långt bak i tråden så har jag beskrivet att min bil behövde nollning av adaption för att felkoderna skulle gå att släcka. Gäller antagligen inte alla bilar.

I tubeklippet ovan så töms kylsystemet vilket inte behövs.
#1389334
Jag har en xc70 2016 Classical 14000 mil cirka. Genomförde återkallelsen i december 2019. Drack kylarvätska och larmade för låg nivå efter ett tag. Kontakten verkstaden som sa det är normalt med luftfickor osv fyll bara på. Sagt och gjort. 6e gången i juni blev en för mycket. Däremellan även en del ”lossa på locket och släpp trycket”. Kändes inte rätt. Kör inte särskilt mycket så därav lång tid mellan.

Nu i kontakt med verkstaden. Tar in bilen ska renovera hela toppen och åtgärda. Tydligen känt fel på ca 20% av återkallelserna enligt min tekniker. Skapar följdproblem likt dem ni nämnt ovan i tråden. Tydligen någon med krökta och igensatta rör (ursäkta min okunnighet). Jag är inte bilkunnig men ville dela min erfarenhet.

Volvo tar hela kostnaden och min bil får stå på verkstaden i ”några veckor”.

Försöker nu förhandla till mig hyrbil. Tur man bor i ”stan”.

:party:
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 16
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]