Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1364058
Är det någon som har fått EGR ventilen avkodad? Resultat?
Detta ska inte påverka framtida besiktningar utan bilen ska ändå klara gränsvärdena för avgaserna.

Att få den avkodad borde ju innebära att man slipper eventuella problem med EGR ventilen för all framtid.
Kostnaden ligger på ca 4000kr för att få den avkodad.
#1364490
smygaren skrev: fre 17 jan 2020, 10:07 Jag har en D4 XC60 2014 fwdoch med manuell låda.

Jag fick felkod ECM-P040700, Avgasrecirkulation givare "B" krets låg.
Egr ventil går trögt enligt en volvo tekniker.

Enligt. Volvo så ska EGR ventilen nu bytas. Jag väntar på kostnadsförslag.

När jag gjorde servicen precis så byggde de om delar av kylkretsen för avgasåtercirkulation (EGR). Efter denna ombyggnad började bilen hacka o gå ojämnt.

Mkt märkligt!
Jag har 7000kr i självrisk på maskinskadan.

Jag har fått tipset av en icke volvo verkstad att göra en motorrengöring med hjälp av vätgas.

Det kan vara värt att prova, eller vad tror ni? Kostar 1200kr.
Såg detta inlägg idag, vi har samma problem med en S60. Den gick ok innan serice, vid servicen byttes kylkretsen som planerat pga återkallningen som de informerat om. Vår bil går också nu ojämt, går inte upp på alla cylindrar och de har dels byt någon del till den cylinder som inte startar, detta löste inte problemet, nu diskterar de att en fjäder ska bytas inne i motorn. Kostnaden hamnar hos oss.
Vi har varit i kontakat med Volvo cars som vill att verkstaden kontater dem innan fortsatt felsökning.Det vägar verkstaden utan anser att felet fanns innan kylarbytet.
#1364524
Det verkar inte helt ovanligt att man får problem med EGR efter ombyggnad av kylarkretsen. Dock inget Volvo vill kännas vid. Märkligt! :-(
#1367100
smygaren skrev:Det verkar inte helt ovanligt att man får problem med EGR efter ombyggnad av kylarkretsen. Dock inget Volvo vill kännas vid. Märkligt! :-(
Tja, då kan jag (också) ställa mig i kön med "EGR-problem" strax efter kylkrets-ombyggnaden (3v sedan) ... V60 D4 som gått mellan 6-7000 mil och är 5 år+2 veckor gammal... gissa vad Volvo säger... ? :-(
/M
#1367102
Det verkar tveklöst hända något vid denna ombyggnad som påverkar EGR ventilen negativt.
Men som sagt mycket märkligt att Volvo inte vill ta den diskussionen!
Kostnaden är ju inte jätte rolig, ca 7000kr.
#1367108
5 år eller 8000mil har jag för mig. Min var 5 år i mitten av november, servade i januari och fick problem efter service!!
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 16

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]