Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1361690
Smejn skrev: tor 30 jan 2020, 12:24 Hej,

Jag har en V60 D4 -15 fwd manuell, som nyligen passerade 12000 mil. I höstas när sambon körde bilen började plötsligt motorn låta konstigt och en sköldpadda dök upp på instrumentpanelen med texten "Reducerad motoreffekt". VOC skickade bärgare och Bilia konstaterade att det var EGR-ventilen som kärvade och var slut. Så de bytte den och jag som kund fick stå för det.

Tur i oturen hade min bil inte passerat 12000 mil (vilket var gränsen för maskinskada enligt mitt försäkringsbolag) så jag behövde "bara" betala 7000 kr i självrisk.

Nu har jag fått hem, som ni andra med samma motor, brev om återkallningsåtgärd rörande EGR-systemet. Är det jag råkat ut för något Volvo egentligen skulle ha stått för? Läste i tråden att något fick sin EGR bytt. Är det värt från min del att bråka med bilia/volvo om detta eller får jag bara inse att jag haft otur?
Vilket försäkringsbolag har du,Volvia som jag har tog inte mitt fel med bla egr kylare.
De påstod att felet inte var ett plötsligt fel,och därför gällde inte garantin.

Detta tyckte jag var riktigt dåligt av Volvia att komma med ett sådant påstående,ett fel kommer väl alltid plötsligt. :-/ Plötsligt tänds motorlampan och man har ett fel.

Som tur var så bytte Volvo mina grejer,vad har ni andra för dåliga erfarenheter av motorförsäkring?.
#1361737
Fick byta min ventil förra veckan.
Volvo S70 D3, 2016 med ca 9500 mil på mätaren.
Bilen hade innan jag bokade tid på verkstaden ryckt till några gånger i farter kring 90-95 när jag körde med farthållaren.
Felkod en fanns lagrad men ingen motorlampa har tänts.

Felkod P2413.
PST konstaterade att EGR-ventilen kärvade lite.

Fick pris på byte av Bilia, 12500kr.
Men kunde ta det på Volvia-försäkringen med självrisk en 3500kr.
#1361758
Lite som Saab o deras vevhusventilation där Trygg Hansa till slut vägrade maskinskada pga undermålig konstruktion samt att Saab var heeeeelt oförstående.
#1361763
Cotag skrev: fre 31 jan 2020, 09:21 Skön affärsidé.
Gör en kass konstruktion, underhåll den sen hela bilens livslängd och skicka räkningen till försäkringsbolag och enskilda bilägare.
Ja driftskostnaden blir plötsligt väldigt hög om man kommer behöva byta egr ventil vartannat år om det nu vill sig så illa.
Att bilen drar 0.5 L milen har man ingen glädje av längre på samma vis.
#1362313
PalleH skrev: tor 30 jan 2020, 20:49
Smejn skrev: tor 30 jan 2020, 12:24 Hej,

Jag har en V60 D4 -15 fwd manuell, som nyligen passerade 12000 mil. I höstas när sambon körde bilen började plötsligt motorn låta konstigt och en sköldpadda dök upp på instrumentpanelen med texten "Reducerad motoreffekt". VOC skickade bärgare och Bilia konstaterade att det var EGR-ventilen som kärvade och var slut. Så de bytte den och jag som kund fick stå för det.

Tur i oturen hade min bil inte passerat 12000 mil (vilket var gränsen för maskinskada enligt mitt försäkringsbolag) så jag behövde "bara" betala 7000 kr i självrisk.

Nu har jag fått hem, som ni andra med samma motor, brev om återkallningsåtgärd rörande EGR-systemet. Är det jag råkat ut för något Volvo egentligen skulle ha stått för? Läste i tråden att något fick sin EGR bytt. Är det värt från min del att bråka med bilia/volvo om detta eller får jag bara inse att jag haft otur?
Vilket försäkringsbolag har du,Volvia som jag har tog inte mitt fel med bla egr kylare.
De påstod att felet inte var ett plötsligt fel,och därför gällde inte garantin.

Detta tyckte jag var riktigt dåligt av Volvia att komma med ett sådant påstående,ett fel kommer väl alltid plötsligt. :-/ Plötsligt tänds motorlampan och man har ett fel.

Som tur var så bytte Volvo mina grejer,vad har ni andra för dåliga erfarenheter av motorförsäkring?.
Länsförsäkringar. Så nu när jag passerat 12k gäller inte maskinskada längre.. Tog volvo på sig det i ditt fall eööer fick du pröjsa?
#1362388
Tompan60 skrev:Synd att du inte hade Folksam Stor bilförsäkring. Den gäller till 15000 mil. Fick göra turbobyte 3 mil innan jag kört över milgränsen. Hade turen på min sida :-)
Ska byta till folksam så fort jag kan. Men som tur låg jag precis under 12000 mil, i höstas när jag fick problem med egr-ventilen. I samma veva, efter att ha kört max 1 mil så slutade returen på kopplingen att fungera. Blev byte av huvudcylinder som också kostade mig ytterligare 7000 i självrisk. Vill inte ens veta vad jag hade fått pröjsa om dessa problem hade stått upp en månad senare, när jag passerat 12000 mil.
#1362402
Smejn skrev: sön 02 feb 2020, 22:53
PalleH skrev: tor 30 jan 2020, 20:49
Smejn skrev: tor 30 jan 2020, 12:24 Hej,

Jag har en V60 D4 -15 fwd manuell, som nyligen passerade 12000 mil. I höstas när sambon körde bilen började plötsligt motorn låta konstigt och en sköldpadda dök upp på instrumentpanelen med texten "Reducerad motoreffekt". VOC skickade bärgare och Bilia konstaterade att det var EGR-ventilen som kärvade och var slut. Så de bytte den och jag som kund fick stå för det.

Tur i oturen hade min bil inte passerat 12000 mil (vilket var gränsen för maskinskada enligt mitt försäkringsbolag) så jag behövde "bara" betala 7000 kr i självrisk.

Nu har jag fått hem, som ni andra med samma motor, brev om återkallningsåtgärd rörande EGR-systemet. Är det jag råkat ut för något Volvo egentligen skulle ha stått för? Läste i tråden att något fick sin EGR bytt. Är det värt från min del att bråka med bilia/volvo om detta eller får jag bara inse att jag haft otur?
Vilket försäkringsbolag har du,Volvia som jag har tog inte mitt fel med bla egr kylare.
De påstod att felet inte var ett plötsligt fel,och därför gällde inte garantin.

Detta tyckte jag var riktigt dåligt av Volvia att komma med ett sådant påstående,ett fel kommer väl alltid plötsligt. :-/ Plötsligt tänds motorlampan och man har ett fel.

Som tur var så bytte Volvo mina grejer,vad har ni andra för dåliga erfarenheter av motorförsäkring?.
Länsförsäkringar. Så nu när jag passerat 12k gäller inte maskinskada längre.. Tog volvo på sig det i ditt fall eööer fick du pröjsa?
Ja Volvo stod för det i mitt fall,jag har 17000mil
på Volvia maskinskada, normalt har de 15000 men har man köpt bilen via Volvo handlare så är det 17000.

Men vad hjälper de om de bara kan häva ur sig som i mitt fall att det var inget plötsligt fel,det kan man ju säga om allt i så fall om de vill. :-/
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 16

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]