Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1398613
@Bohmanm, Tycker mig ha läst om det här att det hänt en gång tidigare, kan dock ej hitta det nu men lite tänker man ju hur stor sannolikheten är :-)
#1398620
Micce1980 skrev: tor 27 aug 2020, 21:40 @Bohmanm, Tycker mig ha läst om det här att det hänt en gång tidigare, kan dock ej hitta det nu men lite tänker man ju hur stor sannolikheten är :-)
Är väl så att byter man egr ventil så måste egr kylare också bytas,för att inte nya ventilen ska falera också.
#1398625
Bohmanm skrev: tor 27 aug 2020, 11:55 Hej,

Lämnade in min Volvo V60 D3 modell 2017 i förrgår för byte av kylarslang(?). Dagen efter fick bilen bärgas tillbaka och dom konstaterade att EGR-ventilen måste bytas och det har absolut inget med slangen som byttes. Eftersom jag inte är bilkunnig kan jag inte ifrågasätta detta och därför vänder mig hit. Dom gav oss 10% på arbetet och vi hade 500kr i goodwill från volvo så det sluta på 8500kr+bärgning. Bilen har rullat 17000 mil och sevats årligen. När jag ringer volvo hänvisar dom till mekaniker på bilia. Är det någon här som får samma problem skulle det vara intressant att höra hur ni gått tillväga. Tack på förhand.
Återkom med exakt vilken åtgärd som är gjord. Det finns två återkallelser till din bil i närtid som inkluderar "kylarslangar".

Den första handlar om en omdragning av kylarslangar till EGR-kylaren för att den ska gå lite "varmare" och därmed få mindre uppbyggnad av sot i EGR-system/insug. Den uppdateringen innefattar även mjukvara som en hel del bilar på forumet fått problem efter, läs exempelvis sista 3-4 sidorna i denna tråd: viewtopic.php?p=1327429#p1327429

Den senare uppdateringen har med avluftning av kylsystemet att göra och borde inte ge någon risk för följdfel, gissar jag.
#1398665
Min V70 2016, med 10700 mil på mätaren var inne igår för R10025. Lagom till jag kommer hem, börjar motorlampan lysa, sköldpaddan kommer fram( försämrad motorprestanda) och låg kylarvätskenivå. Ringer min pst o han ber mig fylla på kylarvätska. Bokad en tid hos honom för felsökning, nu på morgonen när jag ska åka in o lämna bilen ca 4 mil till närmaste Volvo verkstad, då varnar bilen igen för låg kylarvätskenivå, pst tror att egr kylaren läcker kylarvätska in i motorn. Kan egr kylaren läcka utan att egr har gett sig?
#1398674
Cotag skrev: tor 27 aug 2020, 22:18
Bohmanm skrev: tor 27 aug 2020, 11:55 Hej,

Lämnade in min Volvo V60 D3 modell 2017 i förrgår för byte av kylarslang(?). Dagen efter fick bilen bärgas tillbaka och dom konstaterade att EGR-ventilen måste bytas och det har absolut inget med slangen som byttes. Eftersom jag inte är bilkunnig kan jag inte ifrågasätta detta och därför vänder mig hit. Dom gav oss 10% på arbetet och vi hade 500kr i goodwill från volvo så det sluta på 8500kr+bärgning. Bilen har rullat 17000 mil och sevats årligen. När jag ringer volvo hänvisar dom till mekaniker på bilia. Är det någon här som får samma problem skulle det vara intressant att höra hur ni gått tillväga. Tack på förhand.
Återkom med exakt vilken åtgärd som är gjord. Det finns två återkallelser till din bil i närtid som inkluderar "kylarslangar".

Den första handlar om en omdragning av kylarslangar till EGR-kylaren för att den ska gå lite "varmare" och därmed få mindre uppbyggnad av sot i EGR-system/insug. Den uppdateringen innefattar även mjukvara som en hel del bilar på forumet fått problem efter, läs exempelvis sista 3-4 sidorna i denna tråd: viewtopic.php?p=1327429#p1327429

Den senare uppdateringen har med avluftning av kylsystemet att göra och borde inte ge någon risk för följdfel, gissar jag.
Dom gjorde båda dessa åtgärder när vi lämnade in den. Pratade med dom igen när vi hämtade bilen igår och dom ansåg fortfarande inte att Egr-ventilen har med vad dom åtgärdat. 10 min efter att bilen kom in till dom ringde dom och sa att det var egr-ventilen som var fel, ändå är det 2495 kr felsökning, kort provkörning 595 kr, mjukvara 877,50 kr, egr-ventil bytt 4398,30 kr. Jag kan inte se i tidigare service historik att denna blivit utbytt och enligt bilia rengörs inte denna vid vanlig service så ingen rengöring har tidigare utförts. Bilia sa bara till oss att det är bara oturligt sammanträffande att den gick sönder i samband med att dom åtgärdat det andra.
#1398686
Bohmanm skrev: Dom gjorde båda dessa åtgärder när vi lämnade in den. Pratade med dom igen när vi hämtade bilen igår och dom ansåg fortfarande inte att Egr-ventilen har med vad dom åtgärdat. 10 min efter att bilen kom in till dom ringde dom och sa att det var egr-ventilen som var fel, ändå är det 2495 kr felsökning, kort provkörning 595 kr, mjukvara 877,50 kr, egr-ventil bytt 4398,30 kr. Jag kan inte se i tidigare service historik att denna blivit utbytt och enligt bilia rengörs inte denna vid vanlig service så ingen rengöring har tidigare utförts. Bilia sa bara till oss att det är bara oturligt sammanträffande att den gick sönder i samband med att dom åtgärdat det andra.
Nu är jag ingen expert heller, men att EGR-ventilen går sönder efter dom gjort åtgärderna som har direkt med EGR ventilen att göra känns verkligen inte som ett oturligt sammanträffande. Själv har jag min D3 inne nu på motorrenovering, dom skulle åtgärda EGR ventilen enl återkallningen och upptäckte att där redan var skador på motorn (dålig kompression, läckage av avgaser från topplocket osv). Känns mer som din verkstad helt enkelt underlåtit att undersöka skicket på delarna/motorn och bara bytat sakerna enl åtgärdsprogrammet varpå sakerna gått sönder, för detta sa min verkstad skulle hända ifall dom åtgärdade EGR ventilen men inte fixade följdskadorna på motorn som redan fanns där (fick köra med bilen några veckor efteråt i väntan på tid, inga problem märktes då på motorn).

Min är 2016 års modell..
#1398753
Haggee skrev: fre 28 aug 2020, 15:35 Lite uppdatering då. Pst ringde o sa att det var egr kylaren som hade sotat igen, vilket har resulterat till att egr ventilen oxå gett sig. 14800 kr skulle kalaset gå på men Volvo tar hela kostnaden för delar och arbete. Tack o lov
Alltid kul med lite återkoppling, bara att grattulera då att du slapp öppna plånboken.
#1399059
Haggee skrev: fre 28 aug 2020, 15:35 Lite uppdatering då. Pst ringde o sa att det var egr kylaren som hade sotat igen, vilket har resulterat till att egr ventilen oxå gett sig. 14800 kr skulle kalaset gå på men Volvo tar hela kostnaden för delar och arbete. Tack o lov
Hej, väldigt konstigt att jag måste stå för kostnaden för bytet av min egr-ventil. Dock har min gått 17000 mil. I fredags mejlade jag både volvo och Bilia och kräver mina pengar tillbaka men det lär väl inte hjälpa.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
VDASH- cem pin

du skriver att du köpt deras ODB menar du d&a[…]

Vad har du för symptom? Varnar den för n[…]

Jag har 2 S80T6 som stått några å[…]

Lagom trångt 😂 det funkade tack för hj&[…]