Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1564284
det fattas en liten slang till kylaren som volvo monterar som en återkallellse gratis jag påpekade det för verstaden för ett år sedan då jag hade samma fel som du att på äldre volvo fanns denna slang därefter fick jag brev att jag skulle komma in med bilen fanns färdiga fästen till och med. Slangen är viktig då motorn inte luftas ordentligt utan!
#1570069
Jag fick upp dessa två koder på vin V60 D4 från 2015 efter det att motorlampan börjat lysa.:
Bilen har gått 15500mil.

*P00BD68:
- Mass eller volymflöde A
-Luftfköde för högt
-Intermittent
*P04D900:
-EGR Reglering i sluten slinga vid gränsen
-Flöde för lågt
-Intermittent

Känns oxå som om det är EGR problem.
Tror ni volvia försäkringen tar detta om man har förlängd garanti?
#1570954
Fick nu svar att det är EGR ventilen om är felet, igensotad.
Frågan är nu om man kan ta det på Volvia försäkringen. Köpte till för 10år eller 20000mil förlängd garanti.

Oftast får man väl byta EGR kylaren oxå?
#1576549
Vet någon vart en får tag i EGR kyl till D4:an? Min har sotat igen ordentligt och jag har fått rengöra två gånger för att få luften att cirkulera igen men nu skulle jag helst köpa nytt kyl. Har sett bilder på kyl där de verkar ha minskat antalet kylflänsar, kanske tar längre tid att sota igen då?
#1576770
mTTs skrev: lör 20 apr 2024, 10:41 Vet någon vart en får tag i EGR kyl till D4:an? Min har sotat igen ordentligt och jag har fått rengöra två gånger för att få luften att cirkulera igen men nu skulle jag helst köpa nytt kyl. Har sett bilder på kyl där de verkar ha minskat antalet kylflänsar, kanske tar längre tid att sota igen då?
Jag letade som attan på nätet och insåg att den finns att köpa, dock svindyr. Kunde inte hitta begagnade och den skall nog inte köpas begagnad. Volvo säljer den också lite billigare ca. 5500kr. Rengjorde min med thinner, aceton och hett vatten i tryck. Sedan blåste ur med tryckluft. Verkar funka än så länge. Inte lika oroligt att rengöra igen om det blir aktuellt. Nu vet jag hur man gör.
#1576772
smygaren skrev: tis 20 feb 2024, 14:31 Fick nu svar att det är EGR ventilen om är felet, igensotad.
Frågan är nu om man kan ta det på Volvia försäkringen. Köpte till för 10år eller 20000mil förlängd garanti.

Oftast får man väl byta EGR kylaren oxå?
Volvo byter både egr venti, kylare och alla pacningar. Vill inte ens nämna vad det kostar. Rengöring funkar. Var noga med egr ventilens rörelse. Lösgör bypass vacuum spjället. Knacka på axlar försiktigt för vibrationer och få axlar att röra på sig. Motionera massor av ggr. Smörj, motionera om och om igen. Sätt ihop egr och kylare med ny packning. De andra rör packningarna kan tätas med het silikon. Det tog mig drygt 10tim att rengöra med dem/mont.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Jag har 2 S80T6 som stått några å[…]

Lagom trångt 😂 det funkade tack för hj&[…]

Gå in i vida och leta rätt på sig[…]

Service Renault Scenic 2003

Var och pratade med kompisen som har bilverksad om[…]