Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1332463
Tänkte lite på den där återkallelsen av VEA-bilar, som beror på EGR-problemen.

Symptomen av EGR-problemen är garanterat inte begränsade till att insuget blir för varmt och kan smälta och/eller brinna, utan det kan garanterat leda till flera relaterade problem, men dessa följdfel vill troligtvis inte Volvo erkänna/bekosta? Många kunder har ju redan fått bekosta dessa reparationer (pga utgången garanti). Kanske kan de få tillbaka pengarna för dessa reparationer nu, i och med återkallelsen/erkännandet från Volvo?
Förutom de mer direkta konsekvenserna av det felkonstruerade EGR-systemet/kylningen (ryckig gång, igensotade insug, TMAP-sensorer, EGR-ventiler och EGR-kylare) så bör även igensotade/otäta ventiler och topplock vara resultat av EGR-problemen. Kanske till och med spruckna cylinderfoder, som verkar kunna uppstå på VEA-motorerna, kan härledas till detta - då EGR-problemen ju leder till högre temperatur i motorn.

En annan allvarlig konsekvens av problemet är att NOx-utsläppen blir för höga på dessa bilar, pga det bristfälliga/igensotade EGR-systemet - men detta faktum är nog inget man vill tala högt om i dessa tider... Då är det nog mer accepterat att hänvisa till brandrisk/säkerhetsrisk vid återkallelsen...
#1332479
LeifA skrev: lör 23 feb 2019, 23:57 Jag har uppgraderat mina kylarslangar till avgaskylaren så att den blir varmare och inte ska sota så mycket men det påverkar ju inte att EGR mekaniken, däremot har inte det locket kvar för att jag tänker att det bildas kondens och sot som läcker igenom ventilen och som då gör att det kärvar.
Du får inte ett varmare kyl. Det går från varmt till semivarmt.
Detta kommer vara en av åtgärderna när fixen på återkallandet kommer ut.
#1332482
OskarL skrev: fre 16 aug 2019, 17:00 Tänkte lite på den där återkallelsen av VEA-bilar, som beror på EGR-problemen.

Symptomen av EGR-problemen är garanterat inte begränsade till att insuget blir för varmt och kan smälta och/eller brinna, utan det kan garanterat leda till flera relaterade problem, men dessa följdfel vill troligtvis inte Volvo erkänna/bekosta? Många kunder har ju redan fått bekosta dessa reparationer (pga utgången garanti). Kanske kan de få tillbaka pengarna för dessa reparationer nu, i och med återkallelsen/erkännandet från Volvo?
Förutom de mer direkta konsekvenserna av det felkonstruerade EGR-systemet/kylningen (ryckig gång, igensotade insug, TMAP-sensorer, EGR-ventiler och EGR-kylare) så bör även igensotade/otäta ventiler och topplock vara resultat av EGR-problemen. Kanske till och med spruckna cylinderfoder, som verkar kunna uppstå på VEA-motorerna, kan härledas till detta - då EGR-problemen ju leder till högre temperatur i motorn.

En annan allvarlig konsekvens av problemet är att NOx-utsläppen blir för höga på dessa bilar, pga det bristfälliga/igensotade EGR-systemet - men detta faktum är nog inget man vill tala högt om i dessa tider... Då är det nog mer accepterat att hänvisa till brandrisk/säkerhetsrisk vid återkallelsen...
Grundproblemet är soten. Soten byggs upp i insug, orsakar otäta insugsventiler.
Otäta insugsventiler skapar ökad värme i insuget som i värsta fall sätter fyr på sotet.

Så I grunden, svar ja. Problemen på bilar som inte är SPA kommer troligen aldrig lösas.

SPA har visat sig vara bättre, jag vet att de har en annorlunda termostatlösning som ska ha löst mycket av problemen.
#1332493
Triad skrev: fre 16 aug 2019, 18:36 Grundproblemet är soten. Soten byggs upp i insug, orsakar otäta insugsventiler.
Otäta insugsventiler skapar ökad värme i insuget som i värsta fall sätter fyr på sotet.

Så I grunden, svar ja. Problemen på bilar som inte är SPA kommer troligen aldrig lösas.

SPA har visat sig vara bättre, jag vet att de har en annorlunda termostatlösning som ska ha löst mycket av problemen.
Nja, grundproblemet är väl egentligen inte soten, utan att man använder ett dåligt designat EGR-system - vilket i sin tur sotar ner EGR-ventil, EGR-kylare, givare, insug, insugsventiler och övriga motorn. Och det igensotade EGR-systemet leder till sämre återcirkulation av avgaser, vilket bl.a. leder till högre motortemperatur och mer NOx.
De igensotade/otäta insugsventilerna leder då bl.a. till högre temperatur i insuget - vilket säkerligen kan bidra till överhettning i det redan nedlortade insuget - vilket i värsta fall kan leda till att en brand startar där (då det ju är tillverkat av plast) .
#1332568
Triad skrev: fre 16 aug 2019, 18:31
LeifA skrev: lör 23 feb 2019, 23:57 Jag har uppgraderat mina kylarslangar till avgaskylaren så att den blir varmare och inte ska sota så mycket men det påverkar ju inte att EGR mekaniken, däremot har inte det locket kvar för att jag tänker att det bildas kondens och sot som läcker igenom ventilen och som då gör att det kärvar.
Du får inte ett varmare kyl. Det går från varmt till semivarmt.
Detta kommer vara en av åtgärderna när fixen på återkallandet kommer ut.
Så är det. Efter jag bytte slangar så har jag helt klart renare givare i insuget och mer torr.
#1353683
Paddeb skrev: lör 14 dec 2019, 10:49 Har en V60 D4 VEA 2014 som är snart 6år. Volvo bytte EGR-ventil, Kylning, uppdaterade mjukvara samt ombyggnad av kylning. Volvo tog hela kostnaden som skulle varit på över 9000kr annars.
Det var ju schangtilt. Jag är också nyfiken på hur långt den rullat?
#1353795
Jag har en kompis med V70 2016 VEA D4 som fått brev att det var dags att lämna in bilen för ombyggnad av kylning till egr för att få den gå varmare. Samtidigt ska insuget och insugsgivare rengöras men inget görs på egr eller kylaren. Jag har tidigare också fått brev att den ska in senare, men inte när eller vad som ska göras. Jag har sedan tidigare redan byggt om kylningen till egr-kylaren.
Någon mer som fått inkallelse?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 16
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]