Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gramse
#1298923
Halloj,

ny här på forumet tänkte bara dela med mig av mitt nybils inköp i veckan....

Jag har alltid tidigare kört Volvo 142, Volvo 945, V70 D5 (2005) 32.000mil nu och rullar fortfarande fint men tänkte att det är dags för något nytt.


Eftersom jag ville ha en ekonomiskt smart bil nu så började jag faktiskt snegla på andra märken än Volvo som är billigare, testade Nya Skoda Octavia, Nya Skoda Superb och nya Volkswagen Passat men efter provkörningen av dessa tre så tog jag ändå ett besök förbi Volvo handlaren och de hade precis fått in en beg. Volvo V70 D3 (2016) Summum Classic 150hk nya automaten 6vxlad.


Jävlar!!! vad den gick fint i låda och motor, supernöjd märks knappt att den växlar och motorn jätte pigg trots endast 150hk. Sen är Volvos stolar i en helt annan klass än de andra, känns även tystare i kupén. Efter provkörningen så hade jag svårt att klaga på något. Så även fast Volvon är dyrare än de andra alternativen så blev det en Volvo igen. :-D

Har nu kört 6mil och bränslemätaren har fortfarande inte rört sig något. Tycker även att det är ett plus att V70in har 70L bränsletank medans V90in har bara 50L. En del kan tycka att det är trisst med en gammal modell som uppdaterats men alltså körkänslan är ju top of the line, dessutom tycker jag den är mycket snyggare än nya passaten trots att det är en äldre kaross.

Fattar mig inte på den här hysterin med att göra sig av med alla dieslar när de är så här snåla i drift. :-) (y)
Användarvisningsbild
av PalleH
#1298927
Grattis till nya bilen!
Min v70 D4 -15 drar 0.59-0.6 sommar tid och vintertid med värmare 0.61,det tycker jag man inte kan klaga på med tanke på att det är en stor tung bil.
av Gramse
#1299563
Tack. Mm Volvos motorer har blivit bra igen. Min andra äldre 2005 med D5an går också snålt ligger på 0,7. Sen åren mellan 2008-2014 så tror jag Volvos motorer var törstigare. Har inte provat 8 växlade lådan men läste att den slog ibland vid krypfart sen läste jag här på forumet att den nya 6 växlade gick som en dröm och det tycker jag stämmer. Tror säkert att den 8 växlade går fint också men den känns onödig med bara 150hk motorn kommer man upp på 181 och 190h är den mer motiverad.
#1299685
Det är snarare svagare motorer som behöver fler växlar.
I min 2012:a, D5 230 hk, visar färddatorn just nu 0,67 l/mil som genomsnittlig förbrukning. AWD med den gamla sexstegade automaten.
#1300181
Det är hur gaspedalen används som avgör förbrukning. Gäller alla motorerna ni nämner. För en lågeffektmotor har ideliga växlingar en inverkan. Likaså om det är fråga om en motor med hög effekt, så att det små pedalrörelser får stor inverkan.
#1300224
En anledning till att det konstrueras automatlådor med allt fler växlar är att man i allt högre grad kan se till att ligga på optimalt varvtal hela tiden. Mercedes hävdar att fler än nio steg inte lönar sig, men det finns bilar med tio. På den tiden när Volvo kämpade för att komma ikapp Scania effektmässigt på lastvagnssidan kunde man få Volvo med SR-61 låda med 16 växelsteg framåt och några bakåt. Två tror jag det var.
S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]