Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hymmialainen
#1298434
Hej,

Jag är total nybörjare på detta och uppskattar all hjälp jag kan få.

Idag har jag en Volvo v70 2012 Summum. Jag har med en "digital skärm" 5" tror jag det är (den lilla).

Jag bor dock nu utomlands och där jag bor hade jag verkligen behövt navigation, jag har sett en video på nätet där en snubbe byter cd spelaren till dvd spelaren och sedan får navigation.

Är detta möjligt att göra? måste jag även byta till den större skärmen? Vilka delar behöver jag för att detta skall funka?

Tack !
av Tompan60
#1298445
Varför inte bara köpa en lös Navigator typ Garmin med europakartor och life time kartuppdateringar för ca 2000 kr. Bättre. Enklare och billigare...

trafikuppdateringar blixtsnabbt vid köer krockar mm och automatiskt omräkning av ny väg då.

Uppdaterade kartor och menyer 3-4 ggr/år. Snabbt via dator. Flyttbar mellan olika bilar

Jag är nöjd med den lösningen...
#1298455
Jag har kollat på den lösningen också, gillar dock inte alla kablar och annat som är ivägen och dessutom så anser jag att det är mycket snyggare när navigationen är inbyggd i bilen. Utöver detta så blir detta som ett litet projekt att leka med.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1298559
Har i de två senaste bilarna dragit kabeln så här, gömd bakom instrumentbrädan :-) Följde dessutom med en extra laddkabel samt ventilationsgallerfäste så den har varit med i diverse hyrbilar med.
1.jpg
1.jpg (42.2 KiB) Visad 814 gånger
5" skärm är den lilla och 7" är den stora

Här är hur du går tillväga. Ska inte säga det egentligen med det blir nog nära på billigare att byta bil, tror det går loss på en 7000:- minst iaf
#1298590
Jag tittade just nu på Volvos tillbehörssida. Kollar jag vad som finns till min bil, som är en XC70 2012, och alltså i det här avseendet likvärdig med din bil, så finns inte längre navigation (RTI) för eftermontering.
Uppgradera skärmen från 5" till 7" kan man göra, men det är för att kunna installera front- eller backkamera. Det finns också en uppdatering till befintlig RTI, för att kunna uppdatera kartan med data som man laddar ner från nätet, istället för att köpa skivor, men det är det hela.
#1298666
Tompan60 skrev:Du Micce. Snygg kabeldragning. Hur drog du den. Under/inne i instrumentpanelen och upp på sidan vid dörren? Eller på annat sätt?
Tror jag har någon annan bild hemma, här är i alla fall från när jag testade att göra så på förra bilen
viewtopic.php?f=12&t=71440&st=0&sk=t&sd=a&start=1350
av Tompan60
#1298675
Perfekt. Detta ska jag fixa. Tar min stöm från cigguttaget till baksätet med lika dann kabel som du. Går vid golvet på passagerarsätet och nu upp mot mitten. Ska göra om dragningen. Tack för bilder

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]