Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
#1300439
ballans skrev: ons 20 feb 2019, 09:23 Radiatorn får i huvudsak luft från det övre insläppet.
Stämmer som sagt ej.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1300514
Lövet skrev: tis 19 feb 2019, 14:52 Bilarna är dimensionerade för att dra max släpvagnsvikt upp och ner för alperna hela dagarna i 30 graders värme. Inte en chans i hela världen att bilar i Sverige får kylproblem för ett par extraljus.
Jag har också varit helt säker på att så är fallet. Trodde biltillverkarna gjorde köldtest i Kiruna och vämetest i Death Valley med specat släp på kroken, men nu tvekar jag efter att ha kört lite olika nya bilar i USA i Nevada och fått värmelarm och att man måste stanna omedelbart och låta motorn svalna när det är runt 45 grader, lite uppförsbacke men inte ens något släp på :-o . Har kylningen på nya bilar inte hängt med i utvecklingen alls när tillverkarna nuförtiden tar ut allt mer effekt ur allt mindre motorer, detta hände aldrig förr. Om jag dessutom hade haft släp på hade det ju larmat ännu tidigare.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1300532
"Förr", typ på 700-seriens tid, krokade de på ett maxlastat släp, for upp för någon backe i Death Valley och körde sen in bilen i ett "garage utan tak", så att säga. Då fick den stå där på tomgång, utan någon fartvind, eller någon annan vind heller, en stund, och så kollade de så den inte började koka.
Jag hade för en del år sedan en kollega som varit där och jobbat med sånt, när han jobbade på Volvo. En dag visade termometern på instrumentbrädans svarta ovansida 106°C. Detta var i en Volvo 740. Den tålde det, men om man petade på instrumentbrädan då (visligen inte med fingrarna!), blev det förstås lätt märken i den.

Min arbetskamrat var dessutom speciell såtillvida att han är den enda jag träffat som hade ett efternamn med fyra bokstäver med sammanlagt sex prickar över...
Användarvisningsbild
av frasse4
#1300555
Jag har ju hårdtestat min 940 i Thailand en del, bland annat suttit helt fast i kö i 40+ grader i 2 timmar med full AC utan att bilen kokat. Det är ju ett rätt bra betyg med tanke på att kylare vattenpump mm hängt med i 25 år. Flera nyare bilar som inte klarade det testet kan tilläggas. Nackdelen är att ACn inte alls hänger med med motorn på tomgång trotts 100% duty circle.
av Lövet
#1300557
@VolvoB20, Det görs fortfarande, låter lite som att det varit fel på bilarna, alternativt falsklarm? I detta fall dessutom en KIA Stinger, en bil som knappast kommer vara så vanlig som släpvagnsdragare. Men likväl ska den tåla det.
Bild
av Lövet
#1300588
@apersson850, Det måste man väl ändå hoppas? Kan inte tänka mig att de har lägre krav än KIA på släpvagnsdragning? Då försvinner ju folkhemsstämpeln ;-) Jag vill också minnas att jag hört att en del av testerna är standardiserade. Finns ju exempelvis nåt start i backe-krav som gör att Volvo har högre certfiierad släpvagnsvikt på automat än manuell.
Användarvisningsbild
av Någonting
#1300609
Värt att nämna är ju att Polisens bilar rullar med extraljus i fronten och dom går långt mycket hårdare än vad vi andra utsätter våra bilar för. Polisbilarna brukar ju utstå en hel del fullgasaccelerationer (även med kall motor) och verkar ju ändå rulla norr om 30 000 mil då dom brukar säljas på kvd.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1300637
Ja, krav på start i backe finns. Men det frestar på kraftöverföringen, inte kylsystemet. De håller inte på så länge att bilen blir överhettad. Ja, förutom kopplingen, då.
Jag håller med om att vi får hoppas Volvo testar kylförmågan på liknande sätt fortfarande. Det jag menade var att poängen i den här tråden är om Volvo gör det, inte att somliga, typ KIA, gör det. Men för närvarande känner jag bara folk på Volvo Lastvagnar, så jag vet inte.
av ballans
#1301730
Vill förtydliga.. Vi talar om tvärställd motor och at göra restriktion på luften in i radiatorn. Mycket ovanligt i bilvärlden att ha kombinationen tvärställd motor och varma sidan "bakom" motorn. Så jämför inte med andra som inte använder det upplägget. Vi talar också om körcykler där man kör med hög last. Dvs hög växel och låga varv. Lägg till tung last i bilen eller släp. Då kommer man snabbare in i motorns lastpunkter där det blir stor värmeavgivning först till motorblock och därefter till kylmedia. I Volvo fallet ställs dessutom stora krav på att luft cirkulerar i motorrummet. Grenrör och turbo sitter som sagt på läsidan. Ihop med en högskola gjorde vi tester med MB, BMW och Volvo bilar. Likvärdig motorstyrka. Det är resultatet därifrån som jag redovisar för er. Känns det inte bekvämt att tro på det så kan man ju låta bli.

Det är inte reglervententilen på AC s[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&[…]

Väcker gammal tråd, har exakt samma fel[…]

Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]