Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1297367
Hejsan

Körde en xc70 d5 -03 diesel automat.

Älskade bilen då den tog sig upp för min branta backe oavsett underlag. Snö som is. Nådde hjulen backen så klättrade den trots odubbade däck.

Tyvärr rasade den ihop bak vid drivhjulet/ lager etc och eftersom jag är väldigt beroende av bil så införskaffade jag mig snabbt en xc70 d4 -12 ( modell -13 om det spelar någon roll ) diesel automat medan jag får undersöka vad som gick sönder på gamla.

Dock så märkte jag ganska omgående att den skiljde sig kraftigt i awd prestandan.

Jag har nog kört fast 4 gånger i min backe hitills på kort tid med den nya. Senast idag efter att bonden varit på plats och plogat blev jag stående i backen och fick hämta massa flis för att få grepp.

Som kul jämförelse så bogserade vi upp en bil med sommardäck med min gamla på i princip isgata. Läskigt men det funkade.

Bad farsan kolla om den spann på alla hjulen på ett plant underlag ( isigt ) och det gjorde den ( kollade en sida i taget så det var väl inte helt hundra ).

Det känns verkligen inte som någon kraft i den, eller det där goa trycket när allt driver utan mest som en ”kinakopia” av den gamla känslan.

Kan man funktionstesta awd på annat sätt än att bli stående i en backe? ;)

Några tips på vad som felar?

Ps. Hoppas det är i rätt forumdel nu ;)
#1297399
Nokia på båda. Tror det är hakala något.

Gamla bilen har slitnare samt utan dubb.

Nya bilen har dubb.

Det behöver iofs inte betyda att de nya är bättre :)

Underlaget idag var nyplogad. Lite småpackad snö undertill och småsträngar av slask.
Känns precis som att bilen är för lätt dvs den tar inte tag i vägen som man kunde uppleva med den andra.

Läste i några trådar här att gen5 som startade med modell 13 hade dålig mjukvara inledningsvis och längre startsträcka innan trycket laddats upp.

Behöver man förändra sitt körbeteende för att få trycket uppladdat innan backen och isåfall hur länge håller sig trycket kvar innan det sänks?
#1297427
Jag tycker min 2012:a är mycket bra på att klättra, så länge bara alla hjulen står på backen någorlunda jämnt. Vi har inte provat den 2016 vi har i lika många krävande situationer, men åtminstone provat att stanna den i en rätt brant backe, med ca 10 cm snö, och starta igen. Det gick utmärkt.
För att det ska gå bra, speciellt i lösare snö, vill det dock till att antispinnsystemet stängs av. Annars drar motorn ner på effekten och man kommer ingen vart. Detta gäller för båda våra bilar.

På grund av bättre motor, nivåreglering, backkamera och styrning i 2012:an är det nästan alltid den som används som husvagnsdragare. Därför har jag mycket mer erfarenhet av hur Haldex IV fungerar i praktiken, än jag har av Haldex V.

Men jag rekommenderar att stänga av antispinn, och om du kör väldigt sakta, måhända även aktivera HDC.

Sen är det förstås möjligt att om din bil är en tidig bil med Haldex V, som inte har blivit uppdaterad, kanske den har en av de tidiga mjukvarorna till fyrhjulsdriften. De var inte speciellt duktiga på att driva bilen på dåliga underlag.
#1297429
Nånting är knas med bilen för Haldex 5 är inte sämre än andra system. Jag har en eländig backe upp till huset som i princip gör det omöjligt att ta sig upp med FWD vintertid och har därför testat den med flera olika AWD bilar, nyligen BMW 530X-drive och Subaru Outback. Haldex 5 som sitter i min Passat (och i din XC70) är precis lika bra som de systemen.
#1297472
Japp, De första MY13 som kom ut hade Gen V som var krisartat dåliga. Jag hade en av de första och man fick alltid kommentarennär man skulle upp för en backe..

"Trodde du hade en AWD men det verkar vara en sådan däringa DRIVEe som bara är framhjulsdriven du fått"

Men med ny mjukvara som kompenserar för den långsamma hårdvara i Gen V så driver den nuförtiden väldigt bra.

Så se till att din bil har fått mjukvaran uppdaterad.

Annars låter det som du kanske inte kopplat ur Antispinn vilket gör att bilen stryps helt och man kommer ingenstans.
#1297504
Derank skrev: ons 06 feb 2019, 09:05 Jag Har kört awd 12-18 och känner absolut ingen skillnad.
Har du kört en MY-13 med första versionen av mjukvaran i Gen V som lyckades gräva ned framhjulen djupt i gruset utan att bakhjulen hunnit driva det allra minsta ???

Sen fick jag en annan mjukvara som låste stenhårt, grymt driv blev det, men det gick inte att svänga eller byta fil utan att det höll emot.

Till slut kom en mjukvara som är en kompromiss som driver rätt bra, och som man kan svänga med också.

Kan garantera att det känns grym skillnad mellan dem...

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]