Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1297271
Det vet man ju inte om du inte ägt bilen sedan ny men kolla här är en början i alla fall viewtopic.php?f=56&t=145845&p=1279556&h ... l#p1279556
#1297424
Ja, det är detsamma som etylenglykol. Det är den övervägande vanligaste glykolen som ar avsedd som frysskydd för motorfordon i Sverige. Den är också förhållandevis billigast, men mycket giftig.

Om man känner tveksamhet eller har fått antydningar om att det eventuellt skulle kunna vara Propylenglykol i stället i just den aktuella bilen, så kan man göra ett experiment. Dom båda glykolerna har olika kokpunkt. För att testa detta så får man först koka bort vattnet ur någon deciliter av kylarvätskan. Här bör man ha en så kallad Bunsenbrännare* där man kan reglera lågan. Alltså: Koka bort vattnet, det går ju bort vid 100°C. I experimentet behöver man en termometer. Sedan höjer man försiktigt värmen tills den kvarvarande glykolen kokar. Mät temperaturen då.
Jag minns inte temperaturen exakt utantill, men det är ju tabellvärden som finns på Internet. Googla!
Men det handlar om i storleksordningen 155°C för den ena sorten och 170°C för den andra sorten. Jag skall inte svära på siffrorna, men dom ligger i närheten. Men facit hittar man ju på Internet.
Men som sagt, Propylenglykol är mycket ovanligt och dyrt. Dock anses den vara harmlös, men ingen hälsodryck precis.

*Bunsenbrännare är en gasbrännare där man lätt kan reglera lågan och värmen nästan på "nolltid". Att försöka göra motsvarande med en elplatta skulle ta flera minuter tack vare elplattans tröghet. Men glöm inte att glykol är en alkohol. Den är alltså eldfängd! Så välj rätt lokal eller stå utomhus för detta experiment.
Senast redigerad av 4 Rådlös, redigerad totalt 0 gång.
#1297425
Så här säger Volvo själva om sin koncentrerade glykol:

[img][/
Volvo glykol.PNG
Add description
Volvo glykol.PNG (40.39 KiB) Visad 15380 gånger
img]

Lite försäljningsprat att "det är den enda godkända glykolen o.s.v."
Det är klart att den är det då dom själva har beställt den med sådana egenskaper av någon kemisk fabrik. Den som har resurser kan ju blanda vad som helst om kunden begär det. Jag är inte kemist eller glykolfabrikant, men gissar att det är en "standardprodukt" som vilken annan fabrikant som helst kan blanda till.
Bilagor
Volvo glykol.PNG
Add description
Volvo glykol.PNG (40.39 KiB) Visad 15380 gånger
#1297503
Nog för att det är intressant att veta men en sånhär gång är det enklast att bara åka till Volvo och köpa en dunk. 300kr för 4L koncentrerad longlifeglykol är ju försumbart dyrare än Biltemas longlife.
#1297518
Som vi sa tidigare i den länkade tråden: LongLife Glykol har inget berättigande längre. Bilindustrin har själv infört att man inte byter kylarvätska längre. Det förordades förr i världen att man skulle göra det vart annat år. Så säger man inte längre. Man nämner ingen tidsintervall alls. Man säger bara: Byt om glykolen är förorenad eller grumlig eller inte håller måttet med lägsta antifryspunkt. Man har alltså tagit bort behovet och begreppet LongLife. All glykol för frysskydd i motorfordon är LongLife numera.

Vi kan klämma in en kommentar här: Det är lika viktigt att ha glykol i motorn på sommaren som på vintern. Även om man bor och kör sin bil i tropikerna. Glykolen har ett korrosionsskyddande ämne i sig och måste finnas där för att skydda motorn. Men det har en annan uppgift också. Det höjer kylarvätskans kokpunkt. Jag tror till 108°C. Sedan har man också slutet kylarsystem det höjer kokpunkten ytterligare till omkring 124°C. Därför skall man alltid ha glykol i kylaren.

Förut resonerade man så här: Glykol innehåller ett korrosionsskydd. Det fungerar som någon sorts "målarfärg" som lägger sig på metallytorna i motorn och skyddar mot oxidering. Det räckte i ungefär två år, sedan var "målarfärgen" slut. Den satt stilla på metallytorna. Då, förr i världen tyckte man att det var bäst att hälla i ny glykol/vattenblandning vart annat år.
Inom en ganska närliggande tid, kanske 10 - 20 år bakåt i tiden kom bilindustrin på att om man inte rör eller påverkar den här "målarfärgen" så behöver man inte göra något med glykolen. "Målarfärgen" sitter där den sitter och skyddar så länge den får sitta kvar. Skulle man av någon nu okänd anledning skruva isär motorn vid någon läcka eller skada, så skall man naturligtvis fylla på ny glykol efteråt. Men så länge glykolen fungerar och inte blir missfärgad eller annat, så rör man den inte. Glykolen i sig själv åldras inte. Det var korrosionsskyddet som slutade att sätta sig på metallytorna som hade en begränsad tid. Men när det väl sitter där så jobbar det vidare som tänkt från början, att skydda mot korrosion.

Jag vet att det inte är någon sorts målarfärg, men det var en enkel liknelse eller förklaring på vad det handlar om. Det är egentligen någon sorts Silikat, men hur många vet vad det är? Betydligt färre än dom som vet vad målarfärg är och hur det fungerar.
av Yaniz
#1297532
Som kuriosa kan jag bidra med min historia. Köpte en fabriksny Volvo 940 1992. År 2001 började kylaren läcka, varpå den byttes och mängden kylarvätska som rann ur kylaren kompletterades. År 2004 började en slang läcka. Slang byttes och en liten mängd förlorad kylarvätska ersattes. Några år senare gav termostaten upp, varpå den byttes och kylarvätska kompletterades. År 2012 började åter kylaren läcka, varpå den ersattes och en liten mängd kylarvätsa kompletterades. Bilen har nu gått problemfritt (med undantag från byte av slitagedelar som bromsar, avgassystem, stötdämpare, fjädrar, batteri, filter, tändstift ... ja, ni vet vad jag menar) i ca: 52.000 mil och går fortfarande hyggligt. Kylarvätska som kompletterats fr o m 1992 to m idag bedömer jag till 1-2 liter, resten är kvar sedan den rullade ut från fabrik. Hur är det då med rosten? Jo, den finns det gott om, men på helt andra ställen än i kylsystemet.
#1297607
Själv har jag hört 2 år för vanlig glykol och 7 år på long life. Förra bilen bytte jag faktiskt vid 7 år, den var rätt grumlig och det var en del ”sediment” i botten på expansionskärlet då. Så en sköljning var på sin plats.

Men jag håller med i att det inte är nån högpriogrej, liksom servoolja, växellådsolja och bromsolja som kan funka bra hur många år som helst. Motoroljan är ju den som slits och man bör prioritera. :-)
av ballans
#1300206
OBS. För VEA motorer så måste du använda en fyllutrustning som suger vakum(inte riktigt vakum) i kylsystemet i samband med påfyllning. I annat fall får du inte ur all luft. Då får du garanterat hot spots med skador som visar sej på lång sikt.
Volvos kylmedia består inte enbart av glykol + vatten. Kylmediet är en optimeringsparameter för att få rätt kokpunkt och därmed rätt driftstemperatur i motorn. Mediet skall både ha gd förmåga att ta upp värme och att kunna avge värme. Tillhör du de som monterat lampor i grillen då spelar det ingen större roll om du blandar själv eller om du köper orginal. Motor och motorrum går för varmt oavsett.
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]