Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av digital
#1296051
Hej, för några dagar sedan så startade jag min V70 T4F 2014 och åkte iväg efter ett motorstopp, som jag tyckte var konstigt då jag inte brukar få det, men tänkte att det var nog snö ivägen eftersom det snöat rätt rejält. Startar alltså bilen igen och åker iväg, upptäcker ganska snart att motorn knappt har någon kraft alls. Motorn går ojämnt. Stannar så snart jag kan igen efter vägen. Slår av motorn och funderar hur jag ska göra, inga varningslampor eller felmeddelanden har dykt upp. Startar bilen igen efter en stund och då funkar motorn som den ska igen och kör hem. Ringde försäkringsbolaget, Autoconcept som jag fick ett års försäkring hos när jag köpte bilen. De vill att jag ska lämna in den på en icke märkesverkstad. Jag lämnar in den på Mekonomen för felsökning.
Felkoder som hittas:
P030092 Enstaka/flera cylindrar, feltändning detekterad. Komponentfel. Intermittent.
P030192 Cylinder 1, feltändning detekterad. Komponentfel. Intermittent.
P030492 Cylinder 4, feltändning detekterad. Komponentfel. Intermittent.
P030292 Cylinder 2, feltändning detekterad. Komponentfel. Intermittent.
Är det början på spridarproblem som verkar vara vanligt på dessa motorer? Eller nåt annat? Mekonomen tyckte inte det var något att göra något åt i och med att det var intermittent... Det var i och för sig någon i butiken som lämnade tillbaka nyckeln så jag vet inte hur kunnig han var.
#1296052
Låter som att det är dags att få spridarna bytta och köra igen. Ligger inne från Volvo att alla spridare ska bytas så se till att få det med och nöj dig inte med annat.

Finns lite här att läsa bland annat viewtopic.php?t=137680
av digital
#1311115
Hej, tack för svaret. Har tänkt att jag skulle skriva hur det gick ett tag och nu blir det av. Mycket riktigt så var det spridarna. Fick samma problem med bilen några dagar senare. Efter samtal med Autoconcept så lämnar jag in den på bilbolaget. De återkommer med att spridarna behöver bytas för ca 8500kr. De meddelar Autoconcept detta och de försöker hävda att det är en förslitningsskada!! Samt att det inte går att veta vilka spridare som ska bytas, om det är fel på en kan det ge felsignal från de andra osv. Efter många om och men så tänker de ersätta mig, men i deras villkor på den bästa försäkringen ”Xtra Guld 6-12” som jag hade så gäller självrisk med 1000kr per skada. Det låter ju väldigt bra men det är inte skadetillfälle som en vanlig bilförsäkring har i villkoren. Eftersom man bytte fyra spridare så blir det 4000kr i självrisk eftersom självrisken räknas per komponent som skadats!
Jag hade även bilen försäkrad hos Trygg-Hansa och deras maskinskadeförsäkring har en självrisk på 8000 om bilen gått över 10000 mil som min gjort. Så den var inte till mycket nytta.
Jag tänker inte köpa en bil med någon extra försäkring från Autoconcept framåt sett i alla fall, trots att jag fick viss ersättning så var det inte värt det, jag hade nog hellre tagit hela kostnaden själv än att ha behövt ha med Autoconcept att göra.

Så köp inga bilar med försäkring från Autoconcept!
Användarvisningsbild
av Derank
#1311118
Undvik T4F helt enkelt, merparten av de som rullar har fått sina spridare bytt mer än 1gg, jag bytte 2gg på 700mil på min dåvarande. Tyvär är nog T4F det värsta skiten påmånga år från ford/volvo

Hoppas det rullar på i fortsättningen för dig iaf
#1311163
Har följt samtliga trådar jag sett om detta och ja, merparten har fått byta de en gång och sedan har det varit bra med det för de flesta... Har de ej bytt samtliga spridare har nästan självklart ägaren fått problem igen, tyvärr... De som bytt två gånger verkar ha gjort så fram till för några år sedan och misstänker då att de kanske inte fått den nya varianten första vid det första bytet. Synd att Volvo inte tagit ansvar här och bytt de gratis vid nästkommande service, det hade varit bra kundvård
#1311216
Att undvika helt tycker jag är onödigt, det är trots allt den bästa motorn som satt i före 2014, i mina ögon. Däremot så var det problem i början, som hängde i ett tag. Att de inte bytte alla på alla är klassiskt volvo, minsta möjliga ansvar och intresse.
Bytte på sambons bil i somras, då hade den gått 21k. Nya typen nu, går kanon, inga bekymmer med nåt. Bara 1000 mil å andra sidan, men bara e85.
Köp, men är de inte bytta, räkna med byte.
#1311405
frippe64 skrev:Är det etanolen som gör skada eller är spridarna så dåliga?
Är det samma spridare på T3/T4 som T4F?
Tror knappt de hade pallat för mineralvatten ;-)
Ej samma spridare på T3 & T4, spridare är en av de saker som skiljer för att kunna byta bränsle
Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Har också givarbyte på gång, bes[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.