Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
#1298759
Steffe3 skrev:Osäker på om jag är på rätt ställe och tittar, men det här kanske är något?

Bild
Det är bultar till värmesskölden som avses i skissen som du bifogat. Skulle behöva moment till pinnbult och mutter som avgasgrenröret skruvas fast med till motorblocket. Blocket är av aluminium så det är viktigt att det inte dras åt för hårt. Aluminium tål ju nästan ingenting vad gäller Nm. Vill absolut inte förstöra gängorna vad jag än gör.
av xAx
#1298761
Rolle85 skrev:Min motor hade samma ljud, en 2.5Ft. Grenrörspackningen byttes o sen var den tyst.
Mvh
Vad slutade verkstans nota för byte av packning till avgasgrenröret på?
av Rolle85
#1299036
Meecaverkstaden tog 6700kr typ. Bilfirman jag köpt bilen av tog i efterhand kostnaden..
Jag tror att de ibland räcker att dra åt skruvarna som släpper med tiden men efter 22000 mil hade min packning gått hädan.
av Jespers
#1299066
Jeg har løst det. Utan at hitte korrekt moment. Det blev på “magic touch” og fik monteret pinnbolt og muttrar uden noget gik sönder.

Jeg tror ungefär 15-25nm må være ret.
Den er tyst nu og det er kanont
av Yaniz
#1299150
Jespers skrev:Jeg har løst det. Utan at hitte korrekt moment. Det blev på “magic touch” og fik monteret pinnbolt og muttrar uden noget gik sönder.

Jeg tror ungefär 15-25nm må være ret.
Den er tyst nu og det er kanont
Tack för ditt svar Jespers!
Misstänker också ett litet läckage som behöver åtgärdas genom att byta grenrörspackning på min V70 2.5T.
Det ser trångt ut mellan motorblock och torpedväg. Hur gjorde du för att komma åt att byta packning?
Går det att byta packning ovanifrån utan att demontera främre avgasrör? Nyfiken på hur du gick tillväga.
Tacksam för svar.
av Yaniz
#1299371
Jespers skrev:Jeg byttede inte pakningen, da den var fin. Der er trångt og jeg er usikker på om det er muligt at skifte fra oven
Tack för svar Jepers,
Om jag förstår dig rätt så har du alltså ersatt saknade pinnbultar och muttrar och dragit åt med "magic touch"? Skall något annat än värmeskölden demonteras för att komma åt bultar och muttrar?
Tacksam för svar.
av Jespers
#1299403
Yaniz skrev: fre 15 feb 2019, 09:47
Jespers skrev:Jeg byttede inte pakningen, da den var fin. Der er trångt og jeg er usikker på om det er muligt at skifte fra oven
Tack för svar Jepers,
Om jag förstår dig rätt så har du alltså ersatt saknade pinnbultar och muttrar och dragit åt med "magic touch"? Skall något annat än värmeskölden demonteras för att komma åt bultar och muttrar?
Tacksam för svar.
Det er korrekt. Turboröret överst på motorn skal demonteres og röret skal däkkes med en pose eller något for inte at få saker i turboen ved et fel. Ellers er det värmeskölden alene der skal demonteres. Vär obs på at disse sittee med en fjäder/spring som let kan tappas om man inte er opmärksam.
av Yaniz
#1299405
Jespers skrev:
Yaniz skrev: fre 15 feb 2019, 09:47
Jespers skrev:Jeg byttede inte pakningen, da den var fin. Der er trångt og jeg er usikker på om det er muligt at skifte fra oven
Tack för svar Jepers,
Om jag förstår dig rätt så har du alltså ersatt saknade pinnbultar och muttrar och dragit åt med "magic touch"? Skall något annat än värmeskölden demonteras för att komma åt bultar och muttrar?
Tacksam för svar.
Det er korrekt. Turboröret överst på motorn skal demonteres og röret skal däkkes med en pose eller något for inte at få saker i turboen ved et fel. Ellers er det värmeskölden alene der skal demonteres. Vär obs på at disse sittee med en fjäder/spring som let kan tappas om man inte er opmärksam.
Tack för värdefull info, Jespers. Har en misstänkt begynnande läcka vid grenröret som skall åtgärdas nu till våren. Bilen får stå i garaget till dess för att inte läckan skall förvärras. Med lite tur är packningen hel, så det enda som kan behövas är nya muttrar och en "magic touch" :-)
Tack ännu en gång för att du tog dig tid att svara. Ha det bra!
av Yaniz
#1312346
Hej igen Jespers,

Jag har samma bil med samma motor som du. Dessutom samma fel som jag tänkte åtgärda nu under påskhelgen. Har kommit så långt att jag har lossat värmesköldens 4 skruvar, varav 2 med fjäder. Jag får dock inte ut värmeskölden hur jag än vrider och vänder på den. Har du något tips på hur jag ska gå tillväga för att få ut skölden och därmed kunna komma åt grenrörets muttrar?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Med vänliga hälsningar.

Sen får man tjöta lite på kä[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

I stort sett är det bara skärmen du kan[…]

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]