Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1293794
Jag har använt manualen för att lära mig saker om bilen. Dessutom har jag läst den från pärm till pärm, för att se hur den är upplagd. Då jag yrkesmässigt sysslar med dokumentation av maskiner ibland är det alltid intressant att se hur andra gör.
Jag läser alltid manualer, för allting. Mikrovågsugn, gummistövel, bil, kamera, TV - vad som helst. Antingen för att kolla hur manualen är, eller för att bli klok på hur grunkan fungerar. Ibland båda delarna. Jag har sett en hel del fullständigt förskräckliga manualer genom åren, och en del riktigt bra. Volvos står inte överst på pallen, men de står sig mycket väl mot många andra.

För saker som jag köper till mig själv läser jag manualen för att bli klok på hur mojängen kostar. Det är ingen mening att lägga ut ett antal tusenlappar på en kamera och sen inte veta hur den fungerar. Då kunde jag nöjt mig med vad telefonen erbjuder i den vägen.

Du hann skriva medans jag skrev. Jag fick intrycket av dina tidigare inlägg att du tyckte manualen var omöjlig att hitta någon information alls i, och det håller jag inte med om. Därav mina inlägg. Att du är läskunnig tvivlar jag inte på, det är nästan alla i det här landet, men jag har noterat att det finns rätt mycket folk idag som är läsovilliga.
#1293855
gunnarh skrev:Du har nog inte använt manualen för att hitta informationen. Det har jag, varför jag kunde beskriva upplevelsen. Det bästa är ju alltid "muntlig tradition" men jag hade ingen att fråga och tydligen begränsat intellekt.
Jag brukar alltid skumma igenom manualen snabbt när jag köper en bil och övrig utrustning, hur ska tillverkare kunna bygga in nya funktioner på produkter om användaren motsträvigt vägrar läsa eller söka i manualer?

När jag skulle kolla oljenivån första gången i bilen läste jag ju självklart manualen, tog mig max 2minuter och gjorde det precis innan jag körde hem den. Står ju klart och tydligt hur kan man ska göra och med endast 2 punkter i beskrivningen så kan jag defintitivt inte känna igen mig i din upplevelse? De olika tändningslägena är ju också sid-hänvisat och tydligt beskrivet (finns ingen anledning att förklara dessa lägen på varje sida i manualen) och har man haft tidigare Volvos med startknapp är detta ingen nyhet.

"Muntlig tradition" är inget jag föredrar då man ska försöka förstå andras feltolkningar av manualen. Jag föredrar att läsa själv och måste säga att Volvos manaler är ytterst lättförståeliga.
#1298181
Hett tips är att kolla stickan istället, lita inte på den digitala då den är riktigt kass.
Sitter en liten liten sticka fram på motorn, det enda du ser av den är öglan du drar i.
Själv varnade min bil för låg oljenivå och jag fyllde på lite ett par gånger tills jag tyckte det hela var skumt och nör jag kollade manuella stickan var där alldeles för mycket olja trots datorn varnade om för låg nivå så det blev till att tömma ur för undvika haveri med för mycket olja i motorn.
Motor D4 163 hk 2015
#1300190
Oljestickan försvann med VEA motorerna. Volvoägare är lite för dumma för att fatta vad man gör med en oljesticka? Eller också var det någon snål-Fordmedarbetare som dröjde sej kvar l Vilvolokalerna. Men ni får varning när ni behöver fylla på olja. Jag hade en xc70 (181hp), jag fick varning varje 500mil, att det var dags att fylla på 1liter. Har du inte sett denna text ännu, då har du det att se fram emot. Inget är som väntans tider.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]