Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jesper080
#1292263
Frågar I hopp om att nån vänlig skäl kan ha nån tanke. Har småryck I bilen (2.5ft) och haft ett tag, mest märkbart vid jämn fart. Ungefär som när man kallstartar bilen iband innan den går ner i normalt varv att den liksom kan hacka. Men mer märkbart under gång. Känns mest i sätet. Det är enormt frustrerande o känna det hela tiden o ännu mer då jag inte vet vad det är

Men är nu helt slut på idéer. Volvo har kollat tjuvluft vid insug o det var grönt (de kände inte ens rycken) Har bytt spridare magnetventil, bränsletryckssensor, insprutare , stift, luftfilter, tändspolar. Även rengjort spjällhus. Bränsletrycket är också kollat

Vad kan det va? Tacksam för alla tips

Mvh
av Rådlös
#1292322
Det finns ju ett känt symptom på att AC-kompressorn slår till och från. Då ger det ett litet ryck som många har upplevt. Men nu är det iskall vinter. AC'n jobbar väl inte så mycket i dessa dagar?
Om du är experimentellt och händigt lagd skulle du kunna koppla in dig på AC-kompressorn med en Amperemeter eller kanske bara t.ex en lampa eller lysdiod som markerar när kompressorn slår till. Då lyser lampan/dioden/A-mätaren samtidigt och du "ser felet" som egentligen (i det läget) inte är något fel.
Sedan kan det ju vara 100 andra orsaker i stället, men då är det ju ytterligare felsökning som gäller. Och kunde inte Volvo hitta något så får man ha bra tur om man skall kunna "bräcka" deras felkatalog.
av dannesk
#1292333
Min 2,5Ft my11 tyckte jag småryckte ibörjan vid jämn fart i området 40-70km/h och bytte luftfilter osv men gick över till att köra E85 ett tag så försvann felet helt helt även om jag gick tillbaka och provade BF95 eller BF98.

Kört du på BF95 så prova att tanka E85 ifrån tom tank och adaptera bilen i ett par mil med det nya bränslet och se sedan hur den beter sig. Upplevde dessutom bilen betydligt piggare och responsiv med E85.
av jesper080
#1292354
Rådlös skrev: mån 14 jan 2019, 15:32 Det finns ju ett känt symptom på att AC-kompressorn slår till och från. Då ger det ett litet ryck som många har upplevt. Men nu är det iskall vinter. AC'n jobbar väl inte så mycket i dessa dagar?
Om du är experimentellt och händigt lagd skulle du kunna koppla in dig på AC-kompressorn med en Amperemeter eller kanske bara t.ex en lampa eller lysdiod som markerar när kompressorn slår till. Då lyser lampan/dioden/A-mätaren samtidigt och du "ser felet" som egentligen (i det läget) inte är något fel.
Sedan kan det ju vara 100 andra orsaker i stället, men då är det ju ytterligare felsökning som gäller. Och kunde inte Volvo hitta något så får man ha bra tur om man skall kunna "bräcka" deras felkatalog.
Har prövat slå av ac utan resultat. Dock inte kopplat bort. Är dock inte händig lagd så ska nog inte ge mig på det. Ja asså jag har ju som skrivit bytt mer eller mindre allt jag kunnat läsa mig till kan orsaka ryckningar. Och känns ju rätt segt o lämna in på Volvo o lämna in på Volvo o be dem hitta ett fel dem inte ens känner :-(
av jesper080
#1292355
dannesk skrev: mån 14 jan 2019, 16:31 Min 2,5Ft my11 tyckte jag småryckte ibörjan vid jämn fart i området 40-70km/h och bytte luftfilter osv men gick över till att köra E85 ett tag så försvann felet helt helt även om jag gick tillbaka och provade BF95 eller BF98.

Kört du på BF95 så prova att tanka E85 ifrån tom tank och adaptera bilen i ett par mil med det nya bränslet och se sedan hur den beter sig. Upplevde dessutom bilen betydligt piggare och responsiv med E85.
Hm ja asså jag har alltid kört 95 eller Aa 98 rättare sagt och fick det tipset också då vatten i tanken kunde vara en lösning men tycker nästan den rycker mer på e85 än bensin 😥 dock håller jag med att den känns lite annorlunda i karaktär
av Rådlös
#1292407
Kör du på E85 lär du inte få något problem med lite vatten i tanken. Och vanlig bensin, alltså Bf 95 och Bf 98 har minst 5% etanol redan så där går du tämligen säker mot vatten också.
Lite förklaring om någon har missat detta: Etanol blandar sig med vatten och etanolen är fortfarande eldfängd upp till någonstans 15 - 20% vatteninblandning. Så vattnet "ingår" i bränslet. Kanske inte så nyttigt, men det är en annan historia.
av jesper080
#1292439
Rådlös skrev: mån 14 jan 2019, 20:55 Kör du på E85 lär du inte få något problem med lite vatten i tanken. Och vanlig bensin, alltså Bf 95 och Bf 98 har minst 5% etanol redan så där går du tämligen säker mot vatten också.
Lite förklaring om någon har missat detta: Etanol blandar sig med vatten och etanolen är fortfarande eldfängd upp till någonstans 15 - 20% vatteninblandning. Så vattnet "ingår" i bränslet. Kanske inte så nyttigt, men det är en annan historia.
Okej bra att veta. Det var mest för att orsakseliminera då jag är ofantligt trött på det.
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]