Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av martin9876543210
#1291804
Tjena. Kopplingspedalen står kvar i golvet o bilen går framåt när man kopplar. Antar att det är slavcylindern?
Någon som vet nån manual för o riva växellådan osv?
Användarvisningsbild
av Taxen47
#1291815
Motor och årsmodell??
Har du kollat efter läckage och nivån i behållaren som den delar med bromsvätskan?
av martin9876543210
#1291824
2008 2.4d. Oljan verkar inte försvunnit.
Började med att kopplingen fastnade halvägs och upp men funkade bra på kopplingen så trodde bara fjädern i pedalstället krånglade. Men sen på 2 dagar blev det längre o längre ner.
Eller kan det vara cylindern på pedalstället eller något så enkelt?
av martin9876543210
#1291833
Ja de verkar som det läcker mellan motor o låda. Behöver man demontera drivaxeln mot lådan?
Bilagor
image.jpg
image.jpg (780.72 KiB) Visad 962 gånger
av martin9876543210
#1291921
Testade fylla på olja och det gick i en del. Luftade och sen funka kopplingen igen.
Vad säger det då? Läckage i systemet? Jag har fattat som att det kan va en slavcylinder på uttrampningslagret som läcker då??

Inte fattat riktigt hur systemet är uppbyggt i dessa bilar.
Huvudcylindern sitter i torpedväggen vidare till slavcylindern som sitter innanför sprängkåpan?
Vad säger ni?
Och är det nån som bytt koppling själva?
av Truckdoktor
#1291961
Jo, på en 2,5ft från 2009...
Går bra själv, om man har rätt verktyg. Hänga upp/palla upp motorn, släpp hjälpram undertill, ut med drivaxkar, sänk ner motorn ett par cm på lådans sida och ur med lådan.Det inom kort.
Då du hade nere motorram borta, bör centrering och hjulinställning rekommenderas efteråt.


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1291996
Tänk på att lådan är tung. Den är betydligt mycket tyngre än en m56 eller den sexpetade fordlådan. Om du nu ska ta ner den på ”garagegolvet”.
av Truckdoktor
#1291999
Ser ut som slavcylinder enl. dina beskrivningar. Sitter i lådan på ingående axel. Jag rekommenderar starkt att titta noggrann på kopplingslamellen och dubbelmassasvänghjulet. Du ville väl inte göra om jobbet i en snart framtid igen.
Jag betalade ca. 10.000 i delar o externt jobb (hjulinställning, mm.) och en helg på jobbet.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av martin9876543210
#1292160
Satte ihop bilen igen men märks att det läcker så. Ska ta in lite offerter och överväga på o byta det själv. Hur långt håller ett dubbelmassesvänghjul? Min har gått 25k mil. Såg annars att det fans en sats med enkelmassigt o koppling, skulle de funka med? Hur ser man annars att dubbelmasshjulet är kasst?
av Truckdoktor
#1292171
Jag som mekaniker rek. starkt att byta dubbelmassasvänghjul, om den har gått mer än 20.000mil och man river lådan. Kommer den gå sönder året efter, betalar man dubbelt jobb.
En kass svänghjul är svårt att se för en okunnig. Vanliga tecken är vibrationer, ett tick/slagljud vid motorstart/stopp, mm. Måste oftas mätas glapp för att få 100% säkerhet. Om den nu inte är helt slut.
Ombyggnation till enkelmassa funkar inte så bra på Dieselbilar, då den tar bort en del vibrationer som kan skada lådan.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]