Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

T4 eller D4

T4
17
65%
D4
9
35%
av morre
#1291506
Står nu och funderar på att köpa en V70 T4 2016 eller en D4 2016 båda classic.

Vad skulle ni ha valt i Dieselns utdöende land?
av UnleashFusion
#1291513
Har du möjlighet så provkör båda bilarna. Dom har sin egna karaktär.

Jag hade med säkerhet gått på T4an. Motorn är pigg och jag kör själv inte mycket.. så dieseln hade inte direkt gett mig någon stor skillnad på ekonomiskt-synvinkel.
Hade jag däremot behövt köra bilen dagligen T.o.R så hade jag gått på dieseln.
Användarvisningsbild
av SebastianJ
#1291553
Beror ju helt på hur mycket du kör, jag väljer fortfarande diesel då jag kör närmare 4000 mil per år. Hade jag kört som "medelsvensson", läste någonstans att de var 1250 mil per år, så hade jag satsat på T4 alla dagar i veckan :-D
av volvofantast
#1291556
Tycker det är skönare att köra en diesel så hade valt att köpa en diesel om man nu inte kör väldigt lite
av no_brakes
#1291572
Värt att tänka på är att det är betydlig skillnad i vad d4 och t4 vad gäller släpvikter.
av III
#1291609
Utgå från dina behov och körsträcka. Provkör. Jag har haft v60 både diesel och nu bensin. Jag hade tveklöst köpt bensinare då det passar mig bättre. Var inte jätteimponerad av att åka diesel. Men ska man dra tungt så var den ju bättre. Men jag drar tyngre släp kanske två ggr per år och då är det för sällan för det skulle styra. Motorgång och smidighet övervägde, samt slippa söliga punphandtag på bensinstationen. Skiljer bara dryga dl per mil till dieselns fördel. Men som sagt, som vardagsbilist så testkör. Kör man kortare sträckor är nog bensin att föredra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1291622
volvofantast skrev: fre 11 jan 2019, 13:52 Vad är det som gör om man inte har
Kör mycket eller långt inte ska välja diesel?
Personliga preferenser.....

Jadu, har en kollega som kör mycket och långt och han föredrar bensin alla dagar i veckan för han gillar att dra motorn till rödgränsen vid acceleration och omkörningar, han gillar inte diesel alls, det är 6000 rpm som gäller.

Jag tycker tvärt om, jag gillar bottenvridet och att motorn ligger på strax över tomgångsvarv vid landsvägskörning med en diesel.

Smaken är delad ...
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]