Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1291452
Hej!

Jag åkte över Hallandsåsen i veckan och som vanligt var det lite skiftande väder, denna gång med en aning snö inblandat i regnet. Radarn tyckte efter en stund att den var blockerad och stängde av farthållaren, bra, precis vad den ska göra. Men går det verkligen inte att aktivera den igen med reducerad funktion? Jag hade ju velat fortsätta med konstantfarthållare även om inte övriga funktioner fanns tillgängliga? Jag har läst runt lite och det verkar som om detta går i senare årsmodeller. Skulle en uppgradering av programvaran ge mig den funktionen? Jag blev helt ställd när jag gång efter gång försökte aktivera den utan att lyckas. Till slut stannade jag och tog bort modden från radarn. Händer detta varje gång man kör några mil i snöslask (har inte haft nöjet ännu)?

/Fredrik
#1291458
Ja, det händer varje gång du kör några mil i snöslask, när temperaturen är runt nollan.
Nej, på en 2012:a finns bara adaptiv farthållare eller ingen alls. Jag har en själv, så jag vet. På senare modeller manövreras farthållarens hastighetsinställning lite annorlunda (sämre tycker jag). Men de har också möjligheten att tillfälligt ställa om den adaptiva farthållaren till att vara en gammaldags, som bara håller farten, oavsett framförvarande bilar. Vi har en 2016 också, så jag har båda modellerna på gården.
Nej, det här ändras inte med någon mjukvaruuppdatering. I det fallet är bilen som bilen är, och förblir så.
Om det inte går att rengöra radarn (den kan gro igen på bara några km), så är det till att gasa själv. I de allra nyaste modellerna har de tydligen lyckats få till en radar som klarar att titta ut genom en glasruta, så där är det möjligt att placera den så att den sveps av vindrutetorkaren.
#1291468
Tack för snabba svar, båda två! Man kanske får montera dit ett extra spolarmunstycke vid radarn då... Vi får se hur vinten blir. Det kanske inte blir värre än så här det här året. Det vore ju inte roligt att köra längre sträckor (vilket jag gör minst en gång i veckan) utan någon som helst farthållare.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]