Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frallang
#1288701
Jag har en Volvo S80 D5 och har bytt bromsbackar bak och bilen har gått 6500 och nu blir bromsskivorna väldigt varma. Fram är dom normala. Volvo säger att det inte finns något fel men jag tycker inte detta är normalt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1288702
Hur gammal är bilen?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1288715
Om du kör (sakta) fram mot ett stoppljus eller liknande och frikopplar, N-läge på automat, och rullar sakta utan att röra bromsen. Stannar bilen då direkt, eller rullar den saktare och saktare? Stannar den direkt är det fel, då ligger bromsen på lite. Nu vet inte jag vad du har för bromsar, du skriver "bytt bromsbackar", men det är väl inte trumbromsar bak på en Volvo numera? Möjligtvis till handbromsen, men inte på en så ny Volvo? Eller?
av MickeM
#1288729
Att frirulla till bilen stannar själv är ett bra test, som ovan tipsar om.

Stannar den utan knyck, och kanske rom rullar lite bakåt är allt ok.
Stannar den med en liten liten knyck ligger broms på.

Gör samma test med medvetet uppvärmda bromsar, och även med kalla.
Ofta går allt lätt när dom är kalla, men problemen börjar på allvar när dom blir varma.

Jag antar också att TS menar "Bromsklossar". (Bromsbackar är till trumbromsar, som sagt)
En 2014 har väl även handbromsen på samma klossar, och inte i bromstumma innuti skivorna som tidigare modeller..
Användarvisningsbild
av Perra83
#1288734
Äre länge sedan beläggen blev bytta? Tänker på att dom kanske inte har slitit in sig än mot skivan. Är det då en mindre yta av belägget som får ta hela lasset så blir det väldigt varmt där.
På en fyra år gammal bil ska det inte vara något som kärvar men det kan såklart inte uteslutas.
av frallang
#1288840
Bra tips och givetvis är det bromsklossar. Klossarna är bytta för en vecka sedan.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1288873
Skivorna ska vara blanka och fina på båda sidor för bra och jämn funktion. Skivorna sliter aldrig "till sig", däremot så formar sig klossarna efter skivorna med "halvtaskig" funktion som följd. Bara om det är "nyrost", alltså så som det blir på några dagars stillastående i fuktig väderlek kan man "slita bort" det. Men redan efter någon vecka kan det bli bestående skador här på västkusten på vintern
På min 745-a (-88B) har jag bytt samtliga skivor 3 ggr på dom 10 år jag haft den. Detta p.g.a rostskador p.g.a att bromsklossar håller fukten kvar så det blir "rostmarkeringar" där. Jag har under dessa år kört c:a 6000 mil. Sista gången (nu i höst) satte jag tillbaka dom skivor jag bytte för c:a 5 år sedan. Nyslipade.... ;-)
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?

Sikker på at det kommer bak? Den er konstant[…]

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]