Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70D2
#1288599
Köpte en V70 MY13 för några veckor sedan.
Började använda den i fredags. Upplever att bakvagnen är väldigt svajig.
Känns nästan farligt att köra den på E4an då den spårar sjukt mycket och svajar när man byter fil.
Läst om bussningarna i bakvagnen men de flesta som bytt de har hört något metalliskt ljud. Jag har inga missljud.
Kör med friktionsdäck.
Fram: Continental 205/60-16
Bak: Nokian Hakka R2 (V-formade) 205/60-16
Däcktryck: 2.5 bar
Fälgar: Original
Chassi: Original

Har fått dessa tips:
Byta länkarmsbussning bak
Höja däcktrycket
Hjulinställning
Montera Nokian Hakka R2 bak

Räcker de att lyfta bilen och titta på bussningarna för att se om de behöver bytas?
Användarvisningsbild
av StefanN
#1288608
Går väl aldrig komma ifrån svaj med 16”? Tycker dom kräver 18” eller större för att få bort värsta sjögången.
av gunnarh
#1288609
Hur långt har bilen gått sedan senaste hjulinställning? Har du full koll på bilens historik i övrigt?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1288611
Rätt bärighet på däcken, dvs det som står efter 205/60/16? Med för låg bärighet borde bilen bli än mer svajig än vad de annars är med 16".
av V70D2
#1288616
gunnarh skrev: ons 26 dec 2018, 14:58 Hur långt har bilen gått sedan senaste hjulinställning? Har du full koll på bilens historik i övrigt?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Ingen koll på när hjulinställning är gjord.
av Leopold
#1288633
Steg 1 som jag ser det är att göra en ordentlig fyrhjulsinställning på en firma som verkligen kan detta.

Vår S80 -07 var väldigt spårkänslig innan detta blev gjort, blev enormt mycket bättre bara av det. Helt perfekt blev det iofs inte förrän jag fick bytt de gamla Pirelli P7 16" mot Michelin Primacy 4 i 17" klass 98Y - hög bärighet är bra . Nu snackar jag om sommardäck här men jag kör samma principer för vinterdäck - hög viktklass är ett måste anser jag.

Steg 2 för att stabilisera upp bilen - om inga uppenbara fel finns på bussningar - anser jag vara byte av stötdämpare runt om till bättre prylar. Kommer att byta till Bilstein 6 nästa säsong pga struttig gång på dålig väg med de gamla originaldämparna, 15 k mil.
av Leopold
#1288646
Faktum är att detta ingår som steg 1 på en seriös firma som gör riktiga fyrhjulsinställningar, de utför inte arbetet utan att bussningar och leder är i gott skick.
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]