Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1285763
Euro 5 eller Euro 6 är nog ingen deal breaker om man inte bor på Hornsgatan. Hittar du en bra 14-15 så är det inga dåliga köp heller.

När jag letade bil och tillslut köpte min -15 XC70 för ca ett år sedan så skiljde det 80 000kr till motsvarande 2016 Classic Summum och då är min ändå uttagen mars -15. För den mellanskillnaden kan jag skrota bilen 2022 och antagligen gå jämnt ut ändå :P nu har det ju gått nåt år och även 2016 är nog rejält billigare än ifjol så om det rymms inom budget är det ju kanon :-)
#1285788
Jag misstänker att Hornsgatefarsoten nog sprider sig rätt fort. Brukar vara lätt att fiska poäng hos somliga utan att resten gör nåt mer än knyter handen i byxfickan, oavsett om åtgärden har någon reell betydelse eller ej.
#1285802
Jag brukar ju vara tråkig och komma med rådet att det är bra om man är medveten om, att man har en maskinskadeförsäkring som gäller. Volvia täcker upp till 17 000 mil med vissa regler.
Efter detta blir saker som rasar häftigt dyra att byta. Inte en överraskning som självrisken innebär, utan en pungspark.
#1285810
Visst Volvia har trevligare villkor på många sätt men, kostar som på mig 2500 kr mer varje år. Hittills, peppar peppar har jag klarat mig utan deras extra mil och där med sparat ca 50 000 kr de senaste 20 åren, händer något kan jag alltså ta av de ;-)
#1285813
Micce1980 skrev: tis 11 dec 2018, 16:39 Visst Volvia har trevligare villkor på många sätt men, kostar som på mig 2500 kr mer varje år. Hittills, peppar peppar har jag klarat mig utan deras extra mil och där med sparat ca 50 000 kr de senaste 20 åren, händer något kan jag alltså ta av de ;-)
Nu är jag säkert dålig på att leta bolag men för mig: 40+ i bostadsrätt i Sthlm, så brukar Volvia vara det enda rimliga alternativet. Vilket bolag ligger 2 500 lägre per år?
#1285844
AWD är svårt beroendeframkallande. Visst KAN man vara utan (de flesta av oss) men har man en gång provat så... Det ska mycket till för att jag ska nöja mig med 2WD nästa gång.
#1285852
MickeO skrev:AWD är svårt beroendeframkallande. Visst KAN man vara utan (de flesta av oss) men har man en gång provat så... Det ska mycket till för att jag ska nöja mig med 2WD nästa gång.
Samma här. Jag köpte min första AWD (V70N) 2000 efter att ha kört en trimmad V40 T4 i några år. Mycket spinnande och slitande i ratten var det.

Nu är jag inne på min fjärde AWD. Det handlar inte så mycket om att köra fast så att man måste ringa bärgaren, utan snarare om bekvämlighet. Att slippa kliva ur och skotta innan man kan fickparkera, eller på morgonen när man skall köra iväg t.ex. Själva körningen blir också betydligt mer harmonisk.

Jag jagar och kör på skogsvägar och oplogade grusvägar, då ger AWD betydligt bättre framkomlighet. Jag har dock lärt mig den dyra vägen att markfrigång också är bra och att spoiler är mindre bra.
#1285853
Daviddd skrev:
Micce1980 skrev: tis 11 dec 2018, 16:39 Visst Volvia har trevligare villkor på många sätt men, kostar som på mig 2500 kr mer varje år. Hittills, peppar peppar har jag klarat mig utan deras extra mil och där med sparat ca 50 000 kr de senaste 20 åren, händer något kan jag alltså ta av de ;-)
Nu är jag säkert dålig på att leta bolag men för mig: 40+ i bostadsrätt i Sthlm, så brukar Volvia vara det enda rimliga alternativet. Vilket bolag ligger 2 500 lägre per år?
Kollade upp mer exakt och mindes lite fel, 2000kr/år skiljer det för mig och bilen jag idag äger mellan Volvia och Länsförsäkringar. Har då räknat med de 250 kr/år rabatt från LF jag har med. Hade egentligen gärna haft Volvia men inte på denna bilen i alla fall. Dessutom har LF gjort mer än vad man kan förvänta sig de två gånger jag behövt deras hjälp

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3-16 som jag bytte till Sommardäc[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]