Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1285591
TK421 skrev:
SebastianJ skrev:
Stor service på 18000 mil (kamrem bland annat) men inget som borde hindra köp men ge läge för prut om den inte redan är utförd av någon anledning. Annars är det ju med AWD att det är dyrare på alla vis, men väldigt bekvämt.

Om man inte har behov finns många slantar att spara på framhjulsdrift. Både skatt, service, förbrukning och inköpspris blir dyrare med AWD.. men jag kör ju AWD ändå, för att jag vill :-D
Hej!

Tack för svar, visste inte detta med servicen. Vad kan en sån kosta? Sen får du gärna utveckla varför det är dyrare med AWD? Drar den mera bränsle, är den mer krångelbenägen eller vad? Vi bor i södra Sverige och har sällan någon snö, eller kör i terräng eller drar släp. Antagligen hade vår blöjexpress klarat sig utan AWD, men jag tycker det är svårt att hitta V70-bilar med vettig utrustning och utan AWD. Har tittat på tre bilar som uppfyllde våra krav på utrustning, alla tre var AWD. Har aktivt valt bort de som har D2-motorn då de flesta verkar tycka den är underdimensionerad för denna bilen.

/TK421
Kostnaden för service får någon annan svara för, min har bara gått 12000 mil ännu. Skatten är ett antal tusenlappar dyrare på en AWD än motsvarande framhjulsdrivna varianter. Sedan är AWD väldigt kostsamt när det går sönder, kanske aldrig behöver gå sönder på just din bil.. Men om den väl går sönder är det kanske tråkigt att hosta upp 10 tusentals kronor för något som du inte ens har användning för :-D
#1285593
Finns ingen servicepunkt på AWD'n så det är bara om det går sönder som det kostar på verkstan. Men ska man resonera så om allt ska man väl köpa en BAS-bil utan nån utrustning alls, saker kostar pengar men det är ju skönt att ha.
#1285594
StefanN skrev:Finns ingen servicepunkt på AWD'n så det är bara om det går sönder som det kostar på verkstan. Men ska man resonera så om allt ska man väl köpa en BAS-bil utan nån utrustning alls, saker kostar pengar men det är ju skönt att ha.
Tror du tolkar min text lite väl hårt, läs igen..

Men man ska ändå vara öppen med att AWD är bland de dyraste tillvalen på en bil, ta bara en så enkel sak som jag råkade ut för.. punktering på ett vinterhjul där samtliga hade ca 6 mm mönster kvar, blev 4 nya vinterhjul trots att mönstret räckte för en vinter till iallafall. Hade jag haft framhjulsdrift hade det räckt med 2 nya den gången. Nu har ju jag fyrhjulsdrift för att jag vill och accepterar merkostnaden, men med ett annat körmönster är det de första tillvalet jag hade valt bort av ekonomiska skäl.
#1285605
Nu är fyrhjulsdriftssystemen inte så känsliga längre, utan att ett nytt med 8 mm mönster hade fungerat. När jag fick en icke reparabel punktering på ett sommardäck, där mönsterdjupet var 4-5 mm, köpte jag helt enkelt ett begagnat sommardäck med 4 mm mönster och la på. Kostade 500:-. Man behöver inte göra det dyrare än tvunget.
Jag har bytt olja i min Haldexkoppling i förebyggande syfte. Kostade 14 öre per mil. Jag har aldrig behövt vänta på hjullastare eller traktor för att få hjälp sen jag köpte den här bilen, något som var mer eller mindre standard förr.

En del mjukvaror uppdateras på service, men inte alla. Det viktigaste brukar dock vara OK.
Att köpa en 2015 istället för en 2016 kan vara dumt. Kolla så att även 2015 har motor med Euro 6 godkännande. Annars blir den fortare omodern när miljözoner kommer på olika ställen. Jag köpte en extra XC70, en D4 AWD Classic Summum från 2016, för ett år sedan. Den är Euro 6 och rätt välutrustad. I "Classic" hyvade de in en hel del, som tidigare kostade åtskilligt med pengar.
#1285725
karnaa skrev:Om du vill ha en som är Euro 6 klassad så tror jag det är ett fåtal -15 som har det.
Jag skulle se till att kolla på MY16 Classic.
Hittade faktiskt en MY16 D4 i närheten, tyvärr inte Summum utan momentum men den står som Euro 6, är endast FWD och har Classic. Kostar 20000 kr mer än den förra jag kikade på men har bara gått 13000 mil. Ska åka och kika på den till helgen, få se om den är värd 185000 kr. Bilpriser.se tyckte den var värd 175000, men det är ju bara en gissning

/TK421
#1285743
Tror den har det där trista tyget som ser lite ut som skinn och son spricker som bara den. Tror klädseln heter kinetic.. Urdålig
sök på den klädseln här ser du.

Men AWD hade jag valt bort alla dagar om man inte bor i norr. Handen på hjärtat. När satt du fast sist med din 2-hjulsdrift sist och behövde hjälp?

sker det inte behöver du inte AWD
#1285750
Kinetic är en utrustningsnivå (snäppet över basversion), inte en klädselvariant. Du tänker kanske på T-Tec, en klädsel som fanns i enklare modeller. Den är mest beryktad för att spricka på alla upptänkliga ställen.

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]