Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
#1285170
Hej,

Vi har en Volvo V70 2,5T -08 där den gummilist som sitter ovanför vindrutan lossnat. Vi har tryckt ner den i hålet igen men kör man lite högtryckstvätt eller liknande så blåser den upp igen.

Hur är det meningen att denna gummilist ska sitta? Ska den bara vara fastklämd eller ska den limmas?
av dannesk
#1285196
Listen finns inte som lös del i VIDA och jag är rätt säker på att den sitter limmad i rutan så har den lossnat så blir det nog svårt att sätta dit den igen. Den finns nog där för att vatten inte ska bli stående på den övre delen av limfogen. Som fix kan man köpa den övre lösa gummislisten ifrån V70N och limma emot överkanten på rutan så täcks glipan mellan tak/vindruta så slipper du att vatten tränger in.
av S1mp4n
#1285278
Hej! Den listen ska sitta klistrad under rutan och gör det redan från fabrik på nya rutor. Det är trångt mellan ruta och kaross så det kan nog vara pilligt att limma dit den igen.
Och gällande den lösa gummilisten från äldre v70 så är det från första generationen v70 som vissa använder som ligger upp en bit på taket. Dock är det väldigt svårt att sätta dit en sådan i efterhand utan det brukar man göra innan man limmar dit rutan.
Listen från v70n går EJ att använda på nya v70II eftersom den är delvis tillverkad av aluminium och formad efter just v70n.

Du borde se efter om du har något stenskott eller spricka i rutan så du helt enkelt kan byta till en sprillans ruta. Alternativt försiktigt försöka dra bort den lösa övre listen och köra utan. / Glasmästare
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]