Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yrrol3
#1284641
Jag vill ha tyst bil som gungar mjukt på långturerna.
Borde välja S80 sedan fast dessa är dyrare.

Någon hävda att XC70 har högre komfort än V70.
Håller ni med om detta?

Vore XC70 med Four-C och laminerade rutor drömmen för den som söker tystare bil?
Eller är det ungefär samma känsla med en vanlig V70?
#1284643
En XC70 har långslagigare fjädring än de andra bilarna, på grund av höjd markfrigång. En av de mest väsentliga egenskaperna hos ett terrängfordon är förmågan att hålla hjulen på marken, helst med ungefär samma tryck på allihop. Därför behövs en långslagig och mjuk fjädring.
Sen finns det XC70 med sportchassie, där en del av den här egenskapen är neutraliserad. Men rent allmänt sväljer en XC70 exempelvis ett fartgupp bättre än vad en V70 gör.
Vi har två XC70, men båda har laminerade rutor och ingen har Four-C (den ena på grund av att den har nivåreglering, den andra på grund av att den köptes begagnad), så jag kan inte jämföra.
#1285689
Jag har inte kört V70 II men jag har en S80 och mig veterligen är upphängningen samma, så körupplevelsen borde ju också vara sånär så? Köper man XC70 hade jag skippat 4C, jag har det på min S80 men finessen för mig är att välja sport-läge t.ex i högre hastigheter på motorvägen så att bilen känns fastare. Med en XC70 tror jag man blir nöjd med vanliga dämpare, tycker det är en så pass förlåtande och mjuk bil ändå att jag inte vet om jag hade velat ha ett sportläge på den (dyra dämpare att byta också). På en V70 eller S80 känns 4C mer hemma, men 4Cs vara eller icket vara hade jag ändå inte låtit vara en dealbreaker vid köp.

Personligen hade jag valt mellan V70 och XC70 beroende på vilken bil du i övrigt behöver, jag har aldrig känt att XC70 skulle ha varit tystare eller mjukare än min S80. Laminerade rutor är som sagt ett plus och största förbättringen för en tyst och mjuk gång är nog smala ballongdäck, typ 16"-fälgar på en V70.
#1285744
Det gör faktiskt inte så stor skillnad som man kan tro. Nu har vi ju två olika XC70, med 16", 17" och 18" fälgar, beroende på bil och årstid. Men den mest dramatiska skillnaden i åkkomfort märks inte beroende på däcken, utan den märks när man hänger husvagn på bilen. Den utan nivåreglering blir betydligt gungigare och otrevlig att åka i då. Visst märker man i den med nivåreglering att det finns en vagn bakom, men den sätter mot mycket mer när den ska fjädra ner, så den upplevs hantera vagnen på ett klart stabilare sätt.
#1285748
Jag gick från V70 D5 AWD R-design -09 till XC70 D4 AWD Sport -16 (med laminerade rutor) och skillnaden i åkkomfort är som natt och dag till XC70:ins fördel.
V70:in upplevdes som mycket mer stötig medan XC70 isolerar bort gupp, ojämnheter och vibrationer från vägbanan på ett helt annat sätt.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]