Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bejan1985
#1283597
Halloj!

Har en v70 2,4D 10 29600 mil

Förra året när vi åkte till fjällen så frös kylsystemet ca -30 ute + fartvinden.
Fick löst problemet på plats i fjällen. och körde hem utan problem.

Sen i våras bytte jag termostat spola igenom kylvätskesystemet och provtryckte det med gott resultat.
Fyllde upp systemet glad och nöjd.

Nu varnar bilen för låg kylvätske nivå när motorn är varm. Öppnar huven och tittar på behållaren och vattnet är mycket riktigt under MIN. Öppnar locket på behållaren (när motorn är varm) då stiger vattnet och är på MAX. på med locket igen kör i fem min varnar igen. Gör samma procedur som innan...

Alla slangar är relativt hårda att trycka på. Högt tryck i systemet? Ganska högt pys från locket på kylvätskebehållaren när det öppnas med varm motor.

Vad kan vara fel? fått olika förslag från olika verkstäder. Men vill höra era tankar innan jag delar med mig av dom. :)
Senast redigerad av 1 Bejan1985, redigerad totalt 0 gånger.
av Bejan1985
#1283600
Tänkte att det blir kallare än -30 som tempen visar när bilen är i rörelse... Kanske fel tänkt men är ju egentligen bara en parantes till frågan :)
av Addict
#1283609
Min larmar ganska ofta, jag måste fylla så att det är över max, då är den lugn en stund. Precis som du säger så sjunker nivån ganska mycket under körning. Jag tror nog att givaren är onödigt känslig. Min larmar ofta vid kurvtagning...
av Tompan60
#1283615
Du har bytt termostat och sköljt. Hade en BMW som var otroligt svår att lufta. Tror du har luft i systemet.

Prova att göra såhär. Sök upp en kulle eller en backe med hög stigning. Låt bilen stå med nosen upp. Låt den stå länge så på tomgång. Gärna så länge att fläktarna får jobba. Då vet man att man har kraftig cirkulation i systemet. Då hinner termostaten öppna och stänga o luften försvinner . Sen får du låg vätskenivå och får fylla på. Fylla med varm vätska så inte toppen spricker..

Att du får varningar nu är att då o då försvinner lite luft och det gör att det finns plats för ny vätska... Eftersom motorn är varm.

Lycka till. Skriv gärna här om det hjälpte. Tomas
av Bejan1985
#1283618
Tack Tomas .

Kan det bli så i behållaren också då? När motorn är varm så är det under MIN i behållaren men öppnar jag då locket så rinner det tillbaka vätska i behållaren så den helt plötsligt är full?
Stog igår med motorn på tomgång i en timma med locket på behållaren av fläktarna var igång men undre kylarslangen var inte varm. Hade då kört fyra mil med bilen innan tomgångskörningen.
Fick lite värme i den undre slangen men inte alls lika varm som den övre slangen. enda gången jag skulle kunna fylla på vätska just nu är när bilen är kall då kanske jag kan få i någon Dl max. men om motorn är varm så är som sagt behållaren full.
av Rådlös
#1283628
Vattnet skall vara avkylt i undre slangen. Det är ju därför som kylaren finns. Kanske inte iskallt men markant kallare än den övre slangen.
Trycket i kylsystemet skall inte vara speciellt högt. Kanske någon Bar eller däromkring. Det står ofta på påfyllningslocket vid vilket tryck det skall öppna och släppa ut övertryck. Om det står i någon annan måttenhet, psi, kg/cm2, så klarar Google att omvandla det.
av Tompan60
#1283630
Bejan1985 skrev: fre 30 nov 2018, 10:11 Tack Tomas .

Kan det bli så i behållaren också då? När motorn är varm så är det under MIN i behållaren men öppnar jag då locket så rinner det tillbaka vätska i behållaren så den helt plötsligt är full?
Stog igår med motorn på tomgång i en timma med locket på behållaren av fläktarna var igång men undre kylarslangen var inte varm. Hade då kört fyra mil med bilen innan tomgångskörningen.
Fick lite värme i den undre slangen men inte alls lika varm som den övre slangen. enda gången jag skulle kunna fylla på vätska just nu är när bilen är kall då kanske jag kan få i någon Dl max. men om motorn är varm så är som sagt behållaren full.
Den undre ska alltid vara svalare/ kallare. Då fungerar kyaren...

Att behållaren är tom för att bli full när du tar av locket är ett tecken på luft. Nytt färskt vatten är så rikt på syre så det tar ett tag att "koka bort "den.

Testa att ställa bilnosen i högt läge. Slå av kupé fläkten ( mindre kylning av motorn då) låt motorn bli genomvarm typ 20-30 minuter på tomgång. Låt motorn svalna 30 minuter fyll på sen. Kan ibland behöva upprepas. Finnns luftfickor här o där i kylsystemet. Synd att det inte finns luftskruvar i v70...
Senast redigerad av 1 Tompan60, redigerad totalt 0 gånger.

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]