Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1282667
Ja, beställde också dem efter rekommendationer med brembo skivor. Har ju inte testar så det kan ju bli dåligt också. Kollade mot mekonomen, skruvat med chassinr för att få rätt art nr. Chattade sedan med autodoc och de dubbelkollade. Kollade därefter med ATE och deras lista över belägg till vilket fordon. Gjorde samma med Brembo. Så nu ska det vara rätt men kommer säkert gå fel ändå.
#1282756
Keramiska belägg är ju förekommande till cyklar och andra sorters bromsar med. Funnits sedan 80-talet och är ju inget nytt direkt. Många som kör ”lite sportigare” använder keramiska belägg. Finns ju olika blandningar för att önskad effekt.
#1282761
Keramiska belägg är bra jag bara tyckte det var kul med deras reklam att det är mindre slitage på både skiva och belägg, någonstans måste slitaget vara och belägg som slits mindre brukar slita mer på skivorna och tvärt om.

Jag tror att dina bromsar kommer bli riktigt bra......
#1282781
😀. Hoppas det för jag har ingen aning. Försökt gjort omfattande research och just denna kombo ska vara riktigt bra. Aldrig testat keramiska så det blir lite spännande. Var mycket nöjd med brembo skivor och ok på min gamla v70R awd 2005 och hoppas bli det igen. Tänker också att det ska slita någonstans men vore fantastiskt om beläggen biter bättre och har längre livslängd (betalad inte då mycket för dem).
#1285064
Då fick jag skivor och belägg idag. Lite långsammare än vad jag hoppats på en ändå acceptabelt.
Däremot så dykte det upp en annan fråga om främre skivorna som jag inte har någon aning om? Främre skivorna har böjda kanaler för ventilationen mellan skivorna (en del har ju raka eller droppformade). De här blir liksom en propeller av skivan. Då jag tittar på främre skivorna som låg i varsitt paket så finns ingen riktning ritad på dem och båda skivorna är lika med lika art nr. Monterar jag dem så kommer ena skivans kanaler vara framåt mot bilens front och den på andra sidan bakåt mot bilens bakände? Ska dessa vara lika eller har jag nu fått fel? Slitsade, borrade skivor osv kan det ju finnas riktning på men är det samma med dessa? Finns det höger och vänster skivor och jag har fått två av samma eller spelar det ingen roll? Hittar inga vettiga svar

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]