Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1285948
Jag hade problem med att Volvos svindyra original slog sig hela tiden med obalans som följd. Bytte till slut till Biltemas billiga. De har fungerat perfekt i många år nu.
#1285976
Min känsla är att Volvo luras med att ta överpriser. Kommer testa Brembo denna gång som uppfyller alla kvalitetsbestämmelser för OEM skivor. Nästa gång så kanske TRW, ATE eller Zimmerman blir det jag provar. Bara för att något har ett bättre pris så behöver det inte vara sämre. Faktiskt så var det lite oro för mig med Brembo då de var extremt bra pris på dem. Jag förväntar mig inte att det ska bli så mycket mer än ”lite” mer bromsverkan än de gamla, bättre rostskydd på skivorna samt att de håller x antal år. Min har gått 14 000 mil nu och vet inte ifall det faktiskt är första bytet av skivor. Bakre har en rejält kant längst ut och även mot navet så material har försvunnit med tiden (och de ser aningen rostiga ut med). Bakre beläggen har någon ynka mm kvar bara. Främre skivorna ser bättre ut med mindre kant inne och ute. De hade jag säkert kunna köra på ett tag till och lika med beläggen. Priset var så pass bra att jag lika gärna kunde göra allt nu när jag har tillgång till lyft samt får hjälp. Förhoppningvis så kanske jag inte behöver göra något mer byte under tiden jag äger bilen. Så vi håller tummarna att Brembos kinatillverkade skivor håller de kvalitet de utlovar och informerade mig om när jag mailade med dem. Jag är även intresserad hur deras så kallade UV-coating håller (en del målar, andra har Zink coating, Brembo har UV-coating).

Viktiga för mig var ECE R 90 quality control vilket betyder att de uppfyller OEM krav (nytt uppdaterat 2015-2016). Så de ska hålla kraven. Så ECE R 90 är det bra hålla koll på.

Fick följande svar:
Hello Tomas,

all parts are made up to OEM specs and there's no difference in quality regarding the production line where the part was made (Poland, Italy, USA, China, Brazil...). All of our parts use the same materials and have to pass exactly the same quality control. I know that people are wary of made in China parts and are reluctant to put them on the vehicle, but mostly it's a myth. The whole industry is moving its factories wherever the labor is the most affordable. Brembo, Bosch, Apple, Samsung, Nike.... everyone has factories in the Far East and anyway, robots are doing most of the work.

Jag köper resonemanget men var faktiskt osäker ett tag.
#1286189
Då har jag bytt belägg och skivor runt om. Ser mycket fina ut. Jag valde att köra in dem enligt de instruktioner som (bland annat Getech, Bromsmannen) finns med inbromsning 100-110 ned till 50-60 km/h under 10-15 gånger. Lämnade lite tid emellan då jag behövde bygga fart och undvika bilar. Bromsade enligt unstruktioner inte med full kraft men under ca 3 sekunder. Hade det kallare med -2 till -3 här så svårt att säga hur inkört det blev. Körde totalt en sträcka på 7 mil med uppehåll på bromsning för att börja om lite. Syntes på att skivan fått slipat där beläggen sitter. Ingen missfärgning och lite lukt (kallt o luktade bara lite av beläggen).

Brembo och ATE.
Dels sägs det att keramiska belägg ska fungera sämre som nu när det är kallare men har absolut inte märkt det alls. Jag tycker beläggen och kombinationen med skivorna är utan tvekan bättre än orginal (satt Volvo orginal både skivor och belägg). Bromsningarna blir lite annorlunda ungefär som att man kan dosera bromsningen bättre med dessa belägg (kan inte förklara det bättre). Läst lite om att man kan uppleva mindre bromsverkan direkt (dessa belägg kräver lite värme) men inget jag upplevt.
Körde ytterligare 75km idag och gjorde som en halv inkörning till med bromsningar 100-120 ned till 50-80 km/h. Bet alldeles utmärkt. Bromsade även ned någon gång till 30-40 men försökte inte tokbromsa utan tresekunders bromsningar.
Så jag har gjort enligt de instruktioner som finns och är supernöjd med kombinationen som fungerar bättre än orginal.
Skivorna blir lite mindre ”blanka” av keramiska belägg än med vanliga. Inte jättestor skillnad men syns faktiskt.

För er som letar så kan jag varmt rekommendera denna kombination.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]