Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1282608
Ok. Lutar lite åt att köra beprövat brembo alt ate och testa med ceramiska belägg från TRW eller ate. Såg att getech har 4x Brembo plus belägg för 5300 men har 20% också. Får Brembo x4 plus belägg för under 3000kr.
#1282616
Efter lång black friday beslutsångest så togs beslut. Brembo släta coated skivor samt ATE keramiska belägg blev det. 2800kr (då var keramiska dyrare). Vägde mellan TRW dtech som är en slags keramiska de med. Brembo plus ATE finns en hel del trådar om att de fungerar utmärkt.
Ska bli spännande.
Getech har 4x brembo plus Brembo belägg för 4000kr med black friday rea och det var nog billigast hittills jag hittat. Provade med skruvat (20% rabatt, mekonomen 20% rabatt och de låg ändå över 4000kr i pris)

Sjukt bra priser från Tyskland.
Får väl återkomma med recension om hur de funkar sedan.

Tack för hjälpen av er som svarat.
#1282636
Vet inte om det är så spännande?
Jag resonerade lite som så att jag kollade tyska bilmarknaden och vad de är mest nöjda med i bromsväg. Såg att de som de varit mer nöjda med var bland annat:
Brembo, Bosch, ATE, jurid (även TRW verkade bra. Jag tittade även på black diamond, stop tech,EBC, zimmerman. Valet föll på brembo då de har mycket kvalitet på sina skivor, bra pris, bra rostskydd, bra garanti (2år). Det kan liksom inte bli fel med brembo och omdömena var mest positiva.
Jag hittade en bra tabell över passande skivor och belägg som ska fungera tillsammans. Jag övervägde slitsade, nuddborrade, borrade skivor men efter övervägande så skulle det inte vara mycket bättre på något sätt (däremot kan någon form av borrat, slitsat göra en del i väta). Prestandamässigt ingen större skillnad, estetiskt däremot. De kostar också x antal kr mer. ATE keramiska belägg verkar också vara bättre med en slät skiva enligt det jag hittade. Belägg slits mer med skivor som har borrat/slitsat. ATE har sina powedisc slitsade men de var jag inte sugen på.


Tyvärr tyska men lite förklaring om brembo och keramiskt belägg.
https://www.motor-talk.de/bilder/brembo ... 67563.html

Brembo uv-beläggning
https://www.brembo.com/en/ComunicatiSta ... scs_EN.pdf
#1282637
ATE verkar ha bra kvalitet men är zink-coated. Bra omdömen på belägg
TRW också bra omdömen (men mest om belägg)
Zimmerman (verkar göras i Europa och många görs i kina idag). Blandade omdömen och en hel del negativa. Z-coated (zink).
EBC bra skivor med en lite annorlunda coating. Dålig garanti och lite blandade omdömen. Svårt att avgöra hur bra de är. Lika med green/red/yellow beläggen. Mycket blandat.
Stop tech gillas av amerikaner och har en coating. Lite oklart hur bra de är
Black Diamond en del bra omdömen men är inte heller jättestora och hittar lite dåligt med info.

Jag var lite sugen att testa stop tech, black Diamond, EBC men priser osv gjorde att de inte var lika prisvärda som den kombo jag valde. Jag har inte avfärdat dessa men valet med lite rea osv gjorde att 2800 för belägg och skivor runt om var en klar vinnare (hade kunnat lägga till 400kr och fått brembo xtra borrade fram men tyckte det inte var intressant). Jag valde bort allt som inte är fabriksborrat/slitsat då jag tror det är en sämre idé.

Brembo är grymt stora och har överlägset bra omdömen (betyder inte att de är bäst) och bra garantier vilket gör dem ”lättare” att välja. De ska vara bra rostskyddade och hålla bra (finns en del negativt som jag läst men extremt mycket positivt). Jag hittade också en del som kör keramiska belägg plus brembo (en del tyska forum). Kombinationen är enligt erfarenheter minst likvärdig men enligt uppgift mycket bättre än original (vilket var det jag eftersträvade).

Jag hoppas jag kan hjälpa någon med det jag skriver så det blir enklare göra val av bromsskivor belägg.
#1282650
https://www.bridgestonetire.com/tread-a ... brake-pads

Finns en del fördelar:
Mindre bromsdamm
Tåligare/håller längre
Skonsammare mot skivorna
Kan funka bra för bana men inte att jämföra med metallbelägg för tävling. Är liksom ett lite mellanting.

Kan däremot uppträda lite annorlunda mot vanliga belägg. Hört mycket positivt om kombon brembo plus ate keramiska. Däremot bäst lämpat för släta skivor (inga borrade/slitsade).
De är gjord för vanliga skivor. Lite av något mellanting från vanliga till metallbelägg för tävling. Tål lite mer värme och släpper/slits inte som vanliga belägg men är som sagt inga tävlingsbelägg (ex ebc har ju green/yellow/red belägg). Är nog aningen bättre för gata/bana än vanliga belägg men är inte heller gjorda för tävling.
#1282654
Jag valde också bort brembobelägg då de dels inte verkar tillverka dem själva (de har däremot ett par brembo xtra belägg men hittar dem inte ”nya”.). Hört mycket bra om brembo skivor men att deras belägg är sämre (för den delen inte dåliga). Jag ville också prova keramiska belägg.
#1282655
"Very cold conditions" är tydligen inget för keramiska belägg står det i texten du länkar, men jag vet inte hur jag ska värdera det riktigt. Bor en bit norrut och har väl -20°C några månader varje vinter. Är det tillräckligt för att man ska föredra vanliga organiska belägg eller är keramiska ändå okej?
#1282656
Kan inte svara på det tillräckligt bra tyvärr. Tror vinsterna är större än det man förlorar. Vanliga beläggen gillar ju inte alla väder/grader heller.
Jag har inte undersökt det tillräckligt bra. Rent spontat så tror jag det inte är något att bry sig om (men har inte heller något att grunda det helt på). Det jag läst hittills är lite blandat. En del upplever en liten fördröjning pga att det krävs lite värme men att de biter mycket bättre.
En del uppger att det inte är så stor skillnad. Vet inte. Letar efter något mer vetenskapligt men inte funnit något.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]