Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1282449
apersson850 skrev: tor 22 nov 2018, 23:35 Intressant vad många alternativ det finns. Ska lägga det på minnet. Jag har bara kört knappt 27000 mil, så mina skivor är långt från uppslitna än. Det är ju inte den pedalen jag använder mest...
27000 mil är långt. Antar att du kör en äldre ev 850 med tanke på nickname. De skivorna höll länge på den bilen för mig (850R). Lite nyfiken på vilken bil som har så pass lång livslängd på skivorna? Har du kollat/mätt skivorna alls? Om du inte kör extrem långkörning så borde det inte finnas mycket kvar av skivorna (antar att du i vilket fall bytt belägg någon gång). Gissar på manuell låda med.
#1282455
TommyP86 skrev: tor 22 nov 2018, 16:33 Jag bytte från original volvo till fabriksborrade brembo med brembobelägg fram. Enorm uppgradering sett till uthållighet.
Bak kör jag med vanliga ventilerade bremboskivor och belägg.
Jag gillar inte slitsat, tycker det känns i pedalen alldeles för mycket, man tror det är sprucket vid riktigt nyp.
Har du någon bild på hur dina borrade skivor ser ut på bilen? Gillar ju det egentligen, men jag vågade inte montera det på min bil när jag bytte skivor för några år sen.
#1282530
Den bil jag har kört 27000 mil med samma skivor är en XC70 D5 AWD automat. Jag bytte belägg fram efter 17000 mil, bak efter 20000 mil. Inte för att de var slut, men jag föredrar att göra sånt när jag ändå har hjulen av (sommar/vinterdäck).
Skivorna har en kant ytterst på knappt en millimeter.
#1282556
Tack för svar. De har verkligen hållit länge. Min har gått 14400 mil så jag antar det är en ok hållbarhet. Främre skivorna kan nog hålla lite till.

Jag har däremot fastnat med vilka belägg som ska vara i fram? Har 316mm x 28mm skivor.

Kollar på ATE belägg och det är två olika??? Vilka ska det vara:
https://m.autodoc.se/ate/956514
https://m.autodoc.se/ate/956505
#1282601
Tackar. Bromsproblemet var inge kul. Såg att vissa har en inskärning uppe i mitten som på den andra bilden jag bifogade har men det kanske inte spelar någon roll. Sjukt svårt bestämma vilken bromsskiva och belägg som är bättre än orginal. Några förslag?
#1282607
Bromsskiva så tycker jag biltemas säkert inte billigast ( jämfört med tyska sidor) men bra, är belagd och enligt uppgift jag fått Svensktillverkad. Pga tidsbrist så monterade jag även deras belägg men upplever som att de dammar onödigt mycket Så välj andra belägg.

Kört ca 1000 mil med biltemas 316 mm skivor och belägg fram på XC70 -13

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]