Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1285458
VolvoBreeze skrev:
tbergfitness skrev: fre 07 dec 2018, 23:49 Så du har alltså bytt till nya bromsbackar, justerat in skrivarna så bromsen tar an direkt vid pedaltryck och får ändå dålig bromsverkan?
Hur hårt trycker du ner pedalen? Jag upplever att man får trycka till den rejält för att handbromsen ska nypa på min, då har jag nyligen bytt backar samt justerat skruvarna till position så handbromsen tar 2-3 mm efter att du börjar belasta pedalen. Inga problem att få den igenom besiktningen.
Fick trycka hårt som fan innan justeringen och då var den i mattan när den drog bra. Nu efter justeringen tar den betydligt högre upp och det går inte att trycka den mer än halvvägs ner. Känns som den tar bättre nu.
Då bör det duga för att besiktning skall vara nöjd tror jag ^^^Speciellt om backarna är nya och korrekt monterade.
#1287484
Fick godkänt på ombesiktningen! De använde en rullbromsprovare precis som någon här i tråden trodde. Den drog dock lite ojämnt när hon drog p-bromsen. 3.0 på höger och 1.0 på vänster. Får göra ett nytt försök att justera hur mycket bromsen tar på respektive sida.
Tack för all hjälp och goda råd! :-)
#1287505
Sånt kan vara ett elände. På den V70 från 2004, som min far en gång köpte till familjen, fick jag i princip byta allt som gick att byta på ena sidan, för att få till någon parkeringsbroms värd namnet. Den modellen drog ju bromsen med en spak. Men med ny vajer, belägg och bromstrumma/skiva, samt isärplockning och smörjning av allt som skulle röra på sig, fick jag ordning på den igen.
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?

Sikker på at det kommer bak? Den er konstant[…]

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]