Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kimmen90
#1281007
Yaniz skrev: tor 15 nov 2018, 12:34 Själv byter jag vid 1000-1500 mil med ett extra filterbyte vid 600-700 mil.
Enligt mig är detta bara slöseri med pengar. Gör ingen nytta
av mattsson81
#1281014
Kimmen90 skrev:
Yaniz skrev: tor 15 nov 2018, 12:34 Själv byter jag vid 1000-1500 mil med ett extra filterbyte vid 600-700 mil.
Enligt mig är detta bara slöseri med pengar. Gör ingen nytta
Enligt mig så är det väldigt individuellt hur oljan upplevs när den byts
3000mil å en kallstart oljan fin
1500mil 2km åt gången oljan inte så fin efter 6mån
Så många andra faktorer som också inverka så det som är rätt för en behöver inte va det för nästa.
av martin9876543210
#1281093
Ja magnatec var ju billigast iaf ;-)
Bilagor
F8620836-E457-4736-928F-D4FF09B28A07.png
F8620836-E457-4736-928F-D4FF09B28A07.png (180.84 KiB) Visad 242 gånger
7B5712B5-8972-4FB7-8773-4FAD22C43C9C.png
7B5712B5-8972-4FB7-8773-4FAD22C43C9C.png (162.17 KiB) Visad 242 gånger
av Yaniz
#1281101
Kimmen90 skrev:
Yaniz skrev: tor 15 nov 2018, 12:34 Själv byter jag vid 1000-1500 mil med ett extra filterbyte vid 600-700 mil.
Enligt mig är detta bara slöseri med pengar. Gör ingen nytta
Jag antar att du grundar ditt påstående på empiriska och kliniska studier? Jag hävdar bestämt att ett antal faktorer bör beaktas vid bytesintervaller, precis som mattsson81 skriver. Ett extra filter- och oljebyte är billigt i jämförelse med att exempelvis åtgärda vevhusventilationen eller ett trasigt VVT-drev.
av William85
#1281105
Värt att veta är att FST är baserad på en bättre basolja än Magnatec, som är en hydrocrackad mineralolja. Oftast är oljor med 0W-XX äkta synteter, även om båda i Sverige får benämnas syntolja. 5W-Xx är snårigare, kan va både och.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1281107
Yaniz skrev:
Kimmen90 skrev:
Yaniz skrev: tor 15 nov 2018, 12:34 Själv byter jag vid 1000-1500 mil med ett extra filterbyte vid 600-700 mil.
Enligt mig är detta bara slöseri med pengar. Gör ingen nytta
Jag antar att du grundar ditt påstående på empiriska och kliniska studier? Jag hävdar bestämt att ett antal faktorer bör beaktas vid bytesintervaller, precis som mattsson81 skriver. Ett extra filter- och oljebyte är billigt i jämförelse med att exempelvis åtgärda vevhusventilationen eller ett trasigt VVT-drev.
Han skrev "enligt mig", samt vilka studier lutar du dig mot och nej jag vill inte veta men begär man belägg får man själv samtidigt lägga fram belägg, det hävdar jag bestämt, enligt mig ;-) Är annars dock beredd att hålla med, så vida man inte ska ha bilen tills den får skrotas behöver man inte byta olja och filter "i onödan" men är det ett känt problem på en viss motor med vevhusventilationen mm ja då kan man lägga till byten ja, eller lägga de pengarna på en extra motorförsäkring?
av Yaniz
#1281110
För att inte förarga fler nu inför helgen som läser denna tråd , ber jag härmed få ersätta "Jag hävdar bestämt ..." med "Enligt mig ..." i mitt förra inlägg.
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1281111
Micce1980 skrev: fre 16 nov 2018, 10:43
Yaniz skrev:
Kimmen90 skrev:
Enligt mig är detta bara slöseri med pengar. Gör ingen nytta
Jag antar att du grundar ditt påstående på empiriska och kliniska studier? Jag hävdar bestämt att ett antal faktorer bör beaktas vid bytesintervaller, precis som mattsson81 skriver. Ett extra filter- och oljebyte är billigt i jämförelse med att exempelvis åtgärda vevhusventilationen eller ett trasigt VVT-drev.
Han skrev "enligt mig", samt vilka studier lutar du dig mot och nej jag vill inte veta men begär man belägg får man själv samtidigt lägga fram belägg, det hävdar jag bestämt, enligt mig ;-) Är annars dock beredd att hålla med, så vida man inte ska ha bilen tills den får skrotas behöver man inte byta olja och filter "i onödan" men är det ett känt problem på en viss motor med vevhusventilationen mm ja då kan man lägga till byten ja, eller lägga de pengarna på en extra motorförsäkring?
Det står ganska tydligt i det finstilta för många bilar att angivna intervaller bara gäller under gynnsamma förhållanden. Dock specas inte hur ogynnsamma förhållanden ska hanteras vad jag sett. För den som vet med sig att de har en ogynnsam körcykel t ex för att de kör bil avstånd som man egentligen borde promenera så att motorn inte körs varm eller kör 500 mil i alperna varje sommar känns ett extra oljebyte som en väldigt billig förebyggande åtgärd.
av HakanF
#1281120
SBergdahl skrev: fre 16 nov 2018, 11:00
Det står ganska tydligt i det finstilta för många bilar att angivna intervaller bara gäller under gynnsamma förhållanden. Dock specas inte hur ogynnsamma förhållanden ska hanteras vad jag sett. För den som vet med sig att de har en ogynnsam körcykel t ex för att de kör bil avstånd som man egentligen borde promenera så att motorn inte körs varm eller kör 500 mil i alperna varje sommar känns ett extra oljebyte som en väldigt billig förebyggande åtgärd.
Jag har för mej att det står i det finstilta om att 0-30w olja bara skulle användas vid "gynnsamma förhållanden" också annars bör man köra på 5-40w som tex om man drar mycket släp mm.
av Gabriel
#1281140
Eller så köper man en 20l dunk med Q8 Formula Ultra SAE 0W-30 hos sin Hydroscandbutik, här i Övik får man ge 1075kr ink moms, och då får man olja enligt den spec som Volvo rekommenderar.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]