Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1280611
Hej alla!

Jag har en xc70 2009 (D5).
Har länge gått och väntat på ett helt OK pris på extraljus, framförallt nu när det är mörkare tider och jag kör väldigt mycket i mörker.
Hade LED extraljus på min förra V70, och va super nöjd med dessa.

Kör mest vanlig landsvägen. Restid runt 1H och 15 Min, men längre sträckor kan förekomma.

Va inne på swedol idag, då jag har sett att de har några extraljus till redigt bra priser (utförsäljning av modeller bland annat).
Utan att tänka mig redigt för så införskaffade jag 3st av denna modell:
MegaSuperDuper-Extraljus

Nu när jag sitter hemma och kollar på relä och hur jag ska koppla in dessa, börja jag fundera lite, klara min bil av 3 st 254 W extraljus? (Tanken är mera ifall generatorn orkar driva extraljusen, jag har troligtvis "orginal" generator).
Har googlat runt lite och inte fått något vettigt svar på detta.
Tog jag i för mycket, eller klara bilen av att driva dessa extraljus?

Jag har alltid möjlighet att lämna tillbaka dessa på öppet köp, och införskaffa en annan modell.

Tacksam för svar

(Ja jag vet, de är inte E märkta, och man behöver en ordentlig kabel/kablar om man ska driva dessa, 63,5 amps)
#1280787
GROVA kablar är A och O.
MINST 10mm2 mellan batteriterminalen vid säkringsterminalen och relä samt 6mm2 till varje ljus. Relä på 100-200A rekommenderas och dom har stor fördel att ha ringterminaler och inga flatstiftterminaler mer än för styrströmmen och multipla reläer är bortkastad plats då det är trångt nog. Dessa "AWARD" kommer inte suga 21A/st vilket krävs för att få ut 256w/st.
Mina drar specade 165W/ca 14A st men så är dom ett av få som likt VisionX som levererar uppgiven effekt, inte anger teoretiska lumen som faktiska lumen och det går att klara av med lilla 150A generatorn, men har en 180A som skall monteras då bilen i sig vill ha ström också och jag spar dessutom in lite då helljuset är LED samt all halogenbelysning är bytt mot LED.

Gjorde ett test med VIDA innan bytet från xenon till LED för att se vad bilen i sig drar med allt lull lull som rövvärme fram+bak, "extravärmen" som annars alltid är avslagen, samt ALLT som går att ha på påslaget exkl extraljus för att se strömförbrukningen i VIDA med bilen i "ursprungligt skick". Detta gjordes i hyfsat kallt väder så att generatorn får ladda batteriet då det var relativt kallt 10-15 grader på batteriet och då styrs mera laddning till batteriet än om det är 30 grader varmt på batteriet för det är inte intressant om batteriet bara laddas 10% av vad som är möjligt pga att sommaren värmt batteriet till 30+ celsius så det inte laddas maximalt från bilen av vad som behövs.
Lade sist på 42A och såg vad det blev. Insåg att 180A var att föredra för att få ro i sinnet då generatorn jag hittat var i stort sett ny då bilen var baksmälld och lågmilad med "rätt motor" för generatorfäste osv. samt dom ville ha mindre än 25% av nypriset på motsvarande BOSCH från andra leverantörer som påstås vara "billiga" och tar minst 1v att få hem från Tyskland. Nu finns utrymme till mer belysning om det skulle behövas då man aldrig kan få för mycket helljus.

Givetvis ser du till att få knapp i konsolen från din Volvohandlare med mjukvaran till den och du köper "reparationsterminen" avsedd för lagning av CEM, du ber till sist om monteringsanvisningen för extraljus som lök på laxen för då får du samma som Volvo säljer exkl. järnskrotet till fäste.
För fäste så räkna kallt med extra kraftigt för att dom inte skall fladdra, nummerplåtsvariant kommer inte fungera utan toppstag och fungerar ej heller med lättare ljus utan att fladdra, bästa är båge likt qpax, kama, vool som bultas i krockbalken och är stadigt nog att du kan lyfta bilen i och då slipper du fula stag.
Relät kopplas sen med minusstyrning, dvs stift 30 dras även till 85/86 och den andra till kabeltåten du kopplar in i CEM och styrs av knappen så det går att åka i annat än klart väder med helljus på utan att du bländar dig själv.
#1280822
@Steffe3
Ja, jag hoppas på att det kommer klara extraljusen.
Jag tro inte heller att extraljusen ligger på 256 W per lampa, men lika bra att ta höjd för det.

@ER
Tack för långt och informativt inlägg.

Jag själv är inte väldigt kunnig inom EL. Men tur man har vänner :-)
Har en vän som har jobbat med och är väldigt intresserad av just exakt billjus/arbetsbelysning.

Ska till en han på lördag för att koppla in dessa monster till extraljus.
Han rekommenderade att vi kör ett relä per ljuse, jag har införskaffat 3 st 25A relä på hans rekommendationer.
Sladdar m.m. hade han hemma som behövdes.
Vi kommer troligtvis börja med att montera dessa på en "standard nummerskyltshållare för 3 extraljus" med 2 stag till varje ljuse som vi montera genom grillen på insidan (va han förklarade till mig).
Ska även mäta och kolla hur pass bra dessa ljus egentligen är och hur exakt beskrivningen på swedol stämmer överens med verkligheten.
Återkommer på lördag/söndag med svar. 8-)

Skaffa en knapp inne i bilen har jag inte tänkt på, om behovet finns/skulle uppstå får man lösa detta då.
#1280903
Steffe3 skrev: tis 13 nov 2018, 19:31 Nu tror jag ju inte att dom ligger på några 256W i verkligheten, så det bör inte vara några större problem. Borde gå bra med lite vettiga relän och kablage.
Nyfiken! Varför är ni säkra på att det inte är 256 W. Den är ju utrustad med 30 st Cree dioder som är specade till 10 W styck. Så man skulle ju kunna mata på 300 W till dioderna om kylningen räcker. Nu verkar man ju ha dragit ned till 8 Watt per diod för att ha lite extra marginal marginal. Bara en undring. Eller har man valt billigare CREE dioder i denna lampan ?
Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]