Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1280815
Schmoyoho skrev:Jag undrar hur bilprovningarna mäter ljusstyrkan
De mäter inte ljusstyrkan annat än visuellt. Ljusprovaren kollar bara ljusbilden.

När jag fick underkänt blev jag inte direkt förvånad. Det var som två värmeljus där fram. Om lamporna känns "normala" och ljusbilden är Ok har jag svårt att se hur man kan underkänna.
#1280868
Lövet skrev: ons 14 nov 2018, 19:59
Schmoyoho skrev:Jag undrar hur bilprovningarna mäter ljusstyrkan
De mäter inte ljusstyrkan annat än visuellt. Ljusprovaren kollar bara ljusbilden.

När jag fick underkänt blev jag inte direkt förvånad. Det var som två värmeljus där fram. Om lamporna känns "normala" och ljusbilden är Ok har jag svårt att se hur man kan underkänna.
Okej, ganska godtyckligt alltså. Kanske är smidigast i detta fallet att bara ta hem två nya lampor från lichtex och byta? Kostar ju "bara" runt en tusenlapp, antagligen lite billigare om man inte väljer spejsiga lampor som xtremevision II? För det är väl så att xenon-lampor till skillnad från halogenlampor kan tappa en del i output över åren även om de inte är direkt dåliga så att de lyser rödrosa?

Tråden ligger i fel forum btw, TS har en P3:a.
#1280897
Flyttar tråden
#1280899
fjohan82 skrev: ons 14 nov 2018, 17:32
Balubish skrev: ons 14 nov 2018, 13:01
Schmoyoho skrev: tis 13 nov 2018, 12:00 Vad exakt fick du för anmärkning på besiktningen för, vad står det i protokollet? Lågt inställt ljus eller diffus ljusbild?
Svagt ljus står det. Och killen som besikta mena på att det beror på reflektorn.... Dock har jag hört nu att det kan va lamporna i sig som tappar ljusstyrka. Men vi får se på fredag ska till mekaniker med bilen då.
En bil med projektorlinsen som din har ingen reflektor. Det är antingen eller...
Så alltså är det isåfall lamporna som börjar bli svagare om det inte finns reflektor. Väldigt underligt och känns som besiktningen bör juh veta det isåfall!
#1280901
Schmoyoho skrev: ons 14 nov 2018, 17:55 Jag undrar hur bilprovningarna mäter ljusstyrkan? Någon jämförde ju med halogenljus som ger mindre faktiskt ljus (lumen, lux, eller vad man nu exakt mäter det i?) men även taskiga xenonlampor borde ju ge mer faktiskt ljus än bra halogenlampor?
Min besiktningsgubbe gick på ögon och portväggen med den där ljus grejen dom kör framför lyktan.
Dock tror jag han är ute o cyklar för eftersom det är xenon med lins så har man ljusstyrkan i överkant som sedan sprids längre bort. Så sure det testet funkar nog bra för vanliga hederliga lyktor och nej dom använder definitivt inte nån lux eller lumen, utan sin egen syn i detta fallet. När jag gör ombesiktningen sen efter eventuellt bytt lampor ska jag visa bilderna jag la upp här och fråga någon annan där om det verkligen är dåligt för jag tror besiktningsgubben som kolla min bil är helt ute o cyklar när det gäller min bil.
#1280911
Så länge ljusbilden är ok så är det ju ohyggligt svårt att se att xenonljuset skulle vara för svagt även om själva exenonlampan har lyst väldigt väldigt många timmar. Ljuset är ju ändå ljusår mycket starkare/bättre än på tex vår gamla BMW med halogenlyktor.

Jag skulle be om en föklaring/ annnan uppfattning innan jag började byta.

Gamla exenonlampor brukar ju dessutom bli mera gulakktiga i sitt sken innan de blir gamal och ger upp.

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]