Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
#1280283
Har troligtvis en läcka mellan avgasgrenröret och motorn. Sannolikt är en mutter lös, en pinnskruv som gått av eller att packningen är trasig. Någon som har tillgång till VIDA som kan hjälpa mig med en kortfattad beskrivning av demonteringsförfarandet? Ser trångt ut och verkar svårt att komma åt med verktyg. Grenröret sitter mellan motorn och torpedväggen.

Det jag går och grubblar på är huruvida toppen behöver demonteras? Skall motorn lyftas något? Går det att göra med motorn på plats dvs i driftposition.

Bilen i fråga är en V70 2.5T modellår 2008 med motor B5254T6.

Som sagt, kan någon som har tillgång till VIDA dela med sig av info ang demonteringsförfarandet. Behöver ingen detaljerad beskrivnig utan bara om det går att göra utan att demontera toppen och med motorn på plats.

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 xAx, redigerad totalt 0 gånger.
av xAx
#1281356
Lyfter tråden. Kan någon som har tillgång till VIDA hjälpa mig med en kortfattad beskrivning hur avgasgrenröret demonteras?

Behöver ingen detaljerad beskrivnig utan bara om det går att göra utan att demontera toppen och med motorn på plats dvs i driftposition.

Tack på förhand!
av Leopold
#1281427
Jag har iofs tillgång till Vida men hamnar på en procedur för att byta turboaggregat och som har med arbetsmoment jag ser som jobbiga och onödiga. Ska sägas att jag är helt grön vad gäller Vida...

Kan inte tänka mig att det är som det beskrivs där och avstår helst från att blanda mig i mer kompetenta råd som jag räknar med dyker upp.

Ser fram emot någon som vet vad som är inblandat, vad man verkligen behöver göra för att få tätt här. Misstänker nämligen exakt samma problem med våran S80-07 med samma motor. Stressade den en smula med BSR-kit och jag tycker det luktar avgaser i kupén ibland nu, ibland. Ett känt problem är det och det bör väl inte vara alltför jobbigt att fixa.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1281438
Känn först efter så att det inte är en mutter som helt enkelt trillat av, det hade det gjort på min V40 2,0T, eventuellt hade det aldrig suttit en mutter där då jag vet att bilen var "oskruvad".
Googlade på din motorkod och fick upp ett helt gäng bilder, jag kan tycka det ser väldigt gynnsamt ut att kunna ta bort muttrarna och ta av grenröret, eller åtminstone putta det av pinnbultarna för packningsbyte. Säker är jag såklart inte, har aldrig haft av ett grenrör på en V70.
Lycka till.
Bilagor
B5254T6 2.JPG
B5254T6 2.JPG (46.13 KiB) Visad 673 gånger
B5254T6 1.JPG
B5254T6 1.JPG (66.52 KiB) Visad 673 gånger
av xAx
#1281629
Tack Leopold och Cotag för att ni tog er tid att svara.
Har i helgen tillbringat en hel del tid i garaget med att försöka lista ut hur jag skall kunna se och komma åt muttrarna till grenröret, men har inte ens lyckats se muttrarna pga att det är så dåligt med utrymme mellan motor och torpedvägg. Har försökt med speglar med det blir man totalt snurrig av ... Att se var man placerar spärrskaft med hylsa verkar vara omöjligt, enligt vad jag sett och upplevt. Det enda alternativet är att blint gå på känsla, gissa och hoppas att man i blindo träffar respektive mutter rätt med hylsan.
Tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar?
Tacksam för svar.
av xAx
#1281681
robinb3rgsten skrev:Tror de va SBergdahl här på forumet som hade tappat nån mutter till grenröret på hans v70 prova med ett pm till han om han har några tips
Det skall jag göra. Tack för det, Robin.
av xAx
#1281683
Fick svar direkt på mitt PM från SBergdahl som jag återger nedan. Någon i framtiden kan ha nytta av det.

"Hej

På min 2.5T var det inga större problem att komma åt allt uppifrån med ett nätt spärrskaft. Värmesköldarna måste dock bort först, också ganska lätt uppifrån. Men lite pilligt förstås. Bra ljus underlättar och jag tog en del bilder med mobilen ner bakom för att se bra hur det såg ut innan jag började.

I mitt fall saknades en pinnbult helt och någon mer var lös så jag fick både köpa nytt och dra åt gammalt."
#1363123
Jag tänkte väcka denna tråden då jag har samma problem, ett läckage från grenröret någonstans. Min fråga är, går det att byta packningen utan att plocka bort toppen eller är det omöjligt? Kan konstatera att utrymmet inte är stort iaf.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]