Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mgunnars
#1280219
Hej alla!

Jag tänkte ge mig på att försöka byta kylare till min xc70 2013 D4 Automat.

Jag har införskaffat en ny kylare. Innan jag dra igång operationen, spontant från höften, så skulle jag vara evigt tacksam för tips och trix. Eller om någon direkt avråder från det hela av någon anledning.

Jag har letat på Youtube, men hittar endast filmer från tidigare modellår (P2an mfl.) Hittar ej heller några andra utförliga beskrivningar. (Inbillar mig själv i allafall att jag har letat.)

Stort tack på förhand för eventuella tips!

Mattias
av Schmoyoho
#1280870
Ptja, varför byter du kylare på en så pass ny bil, är den uppenbart trasig och läcker? Eller har du något annat problem som du misstänker kylaren för? Utifrån forumunderlag är det inget jag hört talas om någon annan som gjort.
av mgunnars
#1281259
Uppenbart trasig skulle jag inte säga. Hade bilen inne på Upplands Motor som provtryckte systemet och menade att den läckte i metallövergången till plastsidan. Hade den inlämnad där för att misstänkt backjobb (toppen bytt på garanti för något år sedan).

De ville ha typ 9 tusen för kylare och arbete. Köpte en Nissenkylare på Autodoc för 750 i samband med ngn rabattdag och tänkte ge mig på det hela när jag känner mig stark :-)
av mgunnars
#1281261
Den läcker ca 2 dl i månaden så det är för mycket för att hoppa över det helt tänker jag. Verkar ju inte vara ett vanligt fel som du är inne på, märks om inte annat på avsaknaden av youtubefilmer eller trådar typ här :-)
Användarvisningsbild
av Cotag
#1281273
Såg du själv att/var det läckte? Annars hade jag nog gjort en egen provtryckning innan "operation kylarbyte".
Användarvisningsbild
av apersson850
#1281325
Ja, det är rätt. När jag köpte min 2012:a kallades modellen D3, men även då var det 2,0 l med FWD och 2,4 l med AWD.
Det var senare som nya VEA fyrcylindriga 2,0 l motorer började komma i FWD-versionerna.
av mgunnars
#1281515
Stort tack! Verkligen!

Min snurra är på 2,4 liter (dubbelkollade just .)

Men nu fick jag lite huvudbry... Man måste alltså loss med AC-rör etc (och att man måste vakuumsuga och fylla systemet efteråt?)

Inget man gör hemma på garageinfarten direkt mao...
av mgunnars
#1281516
@Cotag - Nej jag har inte sett det själv med egna ögon. Efter att ha läst manualen för hur man byter så känns det ju rätt aktuellt att dubbelkolla...) Hur bygger man enklast upp ett övertryck i systemet? Klämmor på slangarna?

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]