Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karkkan
#1280153
Hej.

Nu har min Volvo s70 gått i graven p.g.a. kopplings ras.

Har varit och kikat och reserverat en bil på DAAL, är en Volvo v70 2,5TF -10 Summum med oxblod röd klädsel. verkar som att dom tagit bort annonsen då jag reserverat den. Tänkte höra om lite tips.

Bilen har gått 20000mil, 3 ägare. pris 85000kr. Bilen ser ut att ha kommit direkt från fabriken, vad jag kunde se så fanns det inga repor eller skavanker, klädseln, instrumentpanelen var som nya. Det verkar otroligt bra för att ha gått en bra bit. frågan är om man gör bort sig. Priset är inte prutbart, Fulltecknad servicebok.

Testkörde bilen och den går som en klocka, inga missljud eller andra hemskheter. Kamrem bytt vid 18k mil.

Vad jag förstår så är Summun fullt utrustad eller är det ngt som jag bör kika på.

Regnr om nån kan utläsa ngt. KST311

Mvh Robert
Senast redigerad av 1 karkkan, redigerad totalt 0 gånger.
av monza
#1280158
https://www.wayke.se/objekt/a4cae247-32 ... ag-manuell

Fina bilar men dricker som en törstig kamel de hetaste dagarna i Sahara. Jag har en 2009, momentum o är nöjd med bilen.

Mvh
#1280159
Hmmm, han sa att den är fullutrustad eftersom det är Summum. Kan man kolla vad bilen levrades med från fabrik? JAg antar ju eftersom det är en Summum så ska den vara fullutrustad, varför finns annars paketet.
#1280161
Klädseln är kanske inte direkt vråleftertraktad den dagen du ska sälja.
När man får fylla ut utrustningslisten med ABS-bromsar och CD-spelare vet man att det är tunt på godsaker, verkar inte ha nåt utöver standard men det är en ok bas ändå.
#1280165
Tänkte mest på att om det står summum så visar det sig att den inte är fullutrustad, bilen i övrig är väldigt fint skick, sen klädseln är ju som sagt som den är, känns svårt att hitta en med liknade skick.
#1280171
Kollar jag på regnummret så är bilen tillverkad 2010-06 då borde det vara en årsmodell 2011 men annars så är det en väldigt sen 2010 vilket är bra.

Eftersom den har manuell låda så får du kolla konditionen på kopplingen och slipper någon hårt växlande automat. Kolla hur hjulhusen ser ut med tanke på rost/lacksläpp, även efter stenskott/rost på taket ovanför vindrutan, kolla så alla dörrhandtag inte kärvar och att dörrarna låser korrekt så det inte är någon strulande låskista. Kolla el-backluckan (om det finns) så den går upp hela vägen och inte sjunker ner för då måste dämparna bytas. Dom främre bärarmsbussningarna bak brukar ge upp rätt tidigt så de kanske är bytta på denna annars så brukar dom svajja bak eller klonka vid gupp. Kolla också genom att åka sakta rakt fram samt svänga lite höger vänster om det tickar/knäpper då måste hubben/drivaxlarna fram fettas om, vanligt fel som många inte tänker på.

Annars så är det det vanliga man brukar få kolla på när man köper beggad bil. Hade en 2011 2,5FT och var mkt nöjd med den motorn och med nuvarade skillnad på priset på drvimedel så är Etanol väldigt förmånligt, dessutom går den motorn mkt bättre på etanol. Lycka till!!

Edit: Så nu också bilannonsen och ser man på bakrutan så är den galet sönderrepad och det nu inte bara är bilden. Dessutom så har den inte takvinge så jag förstår inte varför de skriver spolier bak? Angående förbrukningen så tycker jag inte 2,5FT drar speciellt mkt min V70 drog inte mer än min nuvarande XC60 AWD med D4-motorn.
Senast redigerad av 2 dannesk, redigerad totalt 0 gång.
#1280173
karkkan skrev: sön 11 nov 2018, 20:00 Tänkte mest på att om det står summum så visar det sig att den inte är fullutrustad, bilen i övrig är väldigt fint skick, sen klädseln är ju som sagt som den är, känns svårt att hitta en med liknade skick.
Titta på bild 8 och 9 i denna annonsen.
Där är betydligt fler knappar, så den du tittar på verkar inte ha "allt". Två saker jag direkt ser inte finns är avståndsradarn i grillen och BLIS.
https://www.bytbil.com/orebro-lan/perso ... 0-12689167
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]