Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ERIKRE
#1330752
Hade stora problem för några veckor sedan, gjorde rent insuget, EGR och bytte avgassensor samt rensade felkoder i Vida. Bilen funkar ok nu, förstår dock inte sambandet med mina åtgärder det jag gjorde och symtomen.

Utöver detta har jag bytt batteri, rengjort jordkablarna och bytt inre kopplingssensorn samt kollat startrelä.

Inga felkoder är hittade som kan kopplas till startproblemen.
#1330769
ERIKRE skrev: ons 07 aug 2019, 16:26 Hade stora problem för några veckor sedan, gjorde rent insuget, EGR och bytte avgassensor samt rensade felkoder i Vida. Bilen funkar ok nu, förstår dock inte sambandet med mina åtgärder det jag gjorde och symtomen.

Utöver detta har jag bytt batteri, rengjort jordkablarna och bytt inre kopplingssensorn samt kollat startrelä.

Inga felkoder är hittade som kan kopplas till startproblemen.
Du har ju bytt batteri.
#1330781
Min S80 -07 hade liknande problem med att startknappen inte alltid aktiverade startmotorn. Batteriet visade sig vara litet svagt, byttes och inga bekymmer därefter (ca ett år sedan nu).
av ERIKRE
#1330795
frippe64 skrev: ons 07 aug 2019, 19:01
ERIKRE skrev: ons 07 aug 2019, 16:26 Hade stora problem för några veckor sedan, gjorde rent insuget, EGR och bytte avgassensor samt rensade felkoder i Vida. Bilen funkar ok nu, förstår dock inte sambandet med mina åtgärder det jag gjorde och symtomen.

Utöver detta har jag bytt batteri, rengjort jordkablarna och bytt inre kopplingssensorn samt kollat startrelä.

Inga felkoder är hittade som kan kopplas till startproblemen.
Du har ju bytt batteri.
Ingen skillnad att byta batteri eller rengjort jordkablar. Börja fixa med de andra sakerna det blev bättre.
av ÖIVIN
#1337296
Nu har felet kommit tillbaka mer frekvent. Har hänt någon gång tidigare också men oftare efter senaste servicen på volvo. Tror dock inte att det har med servicen att göra men kan vara värt att nämna varefall. I dag skedde det vid två tillfällen. Uppmärksammade nu att när man stoppar in nyckeln så låter det från ratten som en liten elmotor någon sekund. Troligtvis är det väl rattlåset som kopplas ur. När felet uppstår så låter det även en gång till någon senund efter första gången. Troligtvis kopplar den i rattlåset igen då och då händer det inget när man trycker på startknappen.
Vid de gånger som rattlåset bara låser upp så går det att starta. Har kopplat bort batteriet nu och ska ansluta det i morgon för att se om det blir någon skillnad. Tror nog mest på teorin om nyckelavläsaren ändå men det är värt att prova att lossa batteriet. .
Någon annan som har någon teori eller har löst problemet?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
S/V60 Polestar utan taklucka

En kompis har en -15 utan lucka. IMG_6207.jpg

Har en my24 V60, handbromsen känns som ett lo[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]