Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ÖIVIN
#1337597
Nu har jag öppnat tändningslåset och mycket riktigt så ser jag de tre switcharna. Var får man tag på nya såna? Ser lite knepigt ut att löda bort. Kan det räcka med att bygga på plastbitarna som trycker på switcharna med lite lim så de trycks ner mer på switcharna?
#1337608
Kolla med Multimeter om de kopplas ihop var gång du trycker in släden med summerläget.

Är för övrigt den röda samt sladden brevid den röda, av de 4 som går till startknappen som ska kopplas ihop för att starta, om du misstänker att knappen är problemet så summra även dessa och tryck på knappen. Behöver ej vara inkopplad för att testa.
#1337627
Vet ej, kanske Elfa. Vet ej hur stor del av själva avkodningen som sker i själva kortet, kanske går att byta kretskortet till ett från Returbilen tex, flytta över egna antennen el liknande om det behövs.
av ÖIVIN
#1338034
Jag har nu kört bilen ca 10 tillfällen utan att felet uppstått. Vågar inte ropa hej än men jag håller tummarna. Jag öppnade nyckelenheten, lödde bort två anslutningar till antennen så kretslortet kom loss. På släden som nyckeln sätts i sitter tre 'tungor' som trycker på microbrytarna i olika ordningsföljd. Möjligheten att tungorna imte trycker tillräckligt djupt finns ju så jag provade att limma på tunna plastremsor på ytorna som trycker på brytarna och på så vis trycks brytarna ner något längre. Jag klippte plastremsorna av en påsförslutare,den modellen som har två metallsträngar på sidorna som finns på de flesta brödpåsar. Gjorde rent med T-röd Limmade med 2-komponentslim.
Lödde tillbaka antennen och återställde.
Har lagt ner några timmar på det men det var det värt speciellt om det hjälper. Kommer det igen kanske man ska byta hela enheten för jag tror det är svårt att byta brytarna.
Svårast var ändå att få ur modulen ur bilen.
Tack än en gång för all hjälp.
#1440973
Lyfter den här tråden..
Har råkat ut för exakt samma symptom. V70 2,4d 2010.

Har det fortsatt att fungera? Hur svårt är det att demontera tändningslåset? Är alternativet att lämna till Volvo för byte av tändningslås om det nu har fortsatt att fungera?

Grymt tacksam för svar och återkoppling

Mvh Jimmy
av ÖIVIN
#1441807
Hej Jimmy! Det fungerar fortfarande så det var det som var felet. Var lite bökigt att demontera låset men vet man hur så ska det nog gå bra. Har du lödkolv? Har ev lite bilder jag kan skicka om du vill.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]

740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]