- mån 29 okt 2018, 20:33
#1277473
Hej gott folk.
Har senaste månaden fått bekymmer med bilen vissa mornar. En v70 1,6 dRIVE -10 ca19000mil.
Bilen startar och går i några sekunder för att sedan dö och vara svårstartad.
När den väl startat har den gått som vanligt och inte varit några problem att starta.
Vid ett av tillfällena gick den över i ''linka hem läge'' med försvagad motorprestanda som följd.
Felkod vid detta tillfälle: P000100 Bränsletilldelningsenhet, Öppen strömkrets.
Räckte med en omstart vid detta tillfälle så gick bilen felfritt igen.
Det som gör det hela säreget är att felet enbart uppkommer när jag har haft bilen stående över en natt eller mer på våran uppfart. Felet uppträder alltså slumpvis men enbart under dessa omständigheter.
Till saken hör att våran uppfart lutar och jag kör bilen in på uppfarten.
Motorn står alltså högre än vad tanken gör.
Idag uppträdde felet igen, bilen startade men dog. Men nu startar den inte.
Har läst mig till att bränslefiltret är en vanlig källa till bekymmer på dessa bilar, och i de fall det blir luft i systemet mellan tank och pump finns det ingen avluftning utan detta måste göras manuellt?
Finns det någon backventil på ledningen fram till filtret? Eller är pumpen tänkt att hålla vakuumet?
Bränslefiltret byttes i Maj, men låter ett felaktigt filter som en möjlig orsak till ovan beskrivna bekymmer.
Att bilen inte startar för tillfället gissar jag är att det är luft i bränsleledningen innan pumpen/filtret?
Tack på förhand alla duktiga forumeliter.
Mvh Christian
Har senaste månaden fått bekymmer med bilen vissa mornar. En v70 1,6 dRIVE -10 ca19000mil.
Bilen startar och går i några sekunder för att sedan dö och vara svårstartad.
När den väl startat har den gått som vanligt och inte varit några problem att starta.
Vid ett av tillfällena gick den över i ''linka hem läge'' med försvagad motorprestanda som följd.
Felkod vid detta tillfälle: P000100 Bränsletilldelningsenhet, Öppen strömkrets.
Räckte med en omstart vid detta tillfälle så gick bilen felfritt igen.
Det som gör det hela säreget är att felet enbart uppkommer när jag har haft bilen stående över en natt eller mer på våran uppfart. Felet uppträder alltså slumpvis men enbart under dessa omständigheter.
Till saken hör att våran uppfart lutar och jag kör bilen in på uppfarten.
Motorn står alltså högre än vad tanken gör.
Idag uppträdde felet igen, bilen startade men dog. Men nu startar den inte.
Har läst mig till att bränslefiltret är en vanlig källa till bekymmer på dessa bilar, och i de fall det blir luft i systemet mellan tank och pump finns det ingen avluftning utan detta måste göras manuellt?
Finns det någon backventil på ledningen fram till filtret? Eller är pumpen tänkt att hålla vakuumet?
Bränslefiltret byttes i Maj, men låter ett felaktigt filter som en möjlig orsak till ovan beskrivna bekymmer.
Att bilen inte startar för tillfället gissar jag är att det är luft i bränsleledningen innan pumpen/filtret?
Tack på förhand alla duktiga forumeliter.
Mvh Christian