Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1277473
Hej gott folk.

Har senaste månaden fått bekymmer med bilen vissa mornar. En v70 1,6 dRIVE -10 ca19000mil.
Bilen startar och går i några sekunder för att sedan dö och vara svårstartad.
När den väl startat har den gått som vanligt och inte varit några problem att starta.

Vid ett av tillfällena gick den över i ''linka hem läge'' med försvagad motorprestanda som följd.
Felkod vid detta tillfälle: P000100 Bränsletilldelningsenhet, Öppen strömkrets.
Räckte med en omstart vid detta tillfälle så gick bilen felfritt igen.

Det som gör det hela säreget är att felet enbart uppkommer när jag har haft bilen stående över en natt eller mer på våran uppfart. Felet uppträder alltså slumpvis men enbart under dessa omständigheter.
Till saken hör att våran uppfart lutar och jag kör bilen in på uppfarten.
Motorn står alltså högre än vad tanken gör.

Idag uppträdde felet igen, bilen startade men dog. Men nu startar den inte.

Har läst mig till att bränslefiltret är en vanlig källa till bekymmer på dessa bilar, och i de fall det blir luft i systemet mellan tank och pump finns det ingen avluftning utan detta måste göras manuellt?

Finns det någon backventil på ledningen fram till filtret? Eller är pumpen tänkt att hålla vakuumet?
Bränslefiltret byttes i Maj, men låter ett felaktigt filter som en möjlig orsak till ovan beskrivna bekymmer.

Att bilen inte startar för tillfället gissar jag är att det är luft i bränsleledningen innan pumpen/filtret?

Tack på förhand alla duktiga forumeliter.

Mvh Christian
#1277593
När bytte du bränslefiltret sist? Vet att volvo har ganska långa intervaller på dessa, men jag byter ändå vart annat år. Men allt piss som blandas i i dagens miljödiesel så rekommenderar jag verkligen att byta vart annat år, vet folk som byter varje med.
Gällande luft i systemet så kan det vara jobbigt att få igång bilen då, men har du väl fått igång bilen och problem kvarstår så är det nog snarare själva filtret som är igensatt.
#1277654
Filtret är bytt i Maj i år.

Fick igång bilen tidigare ikväll. Köpte en oljebytarpump på biltema och sög soppa genom returslangen. Efter det starta den utan större tveksamheter.

Då bilen går felfritt när den väl går blir jag mer övertygad om att filtret inte är felet.
Tror mer på att bränslet rinner tillbaka i systemet när bilen står i ''baklut'', av någon anledning.

Men vore intressant att veta om det sitter någon backventil på tillkommande bränslet eller om pumpen är tänkt att hålla undertrycket??
#1278496
Att bilen har startat, gått i 7 sekunder och sedan dött, för att därefter vägra starta hände mig förra veckan. Bilen hade inte använts på helgen, det var runt noll grader, motorvärmaren hade gått och hunnit stanna 5 minuter innan jag skulle iväg. Bilen lutade åt vänster då vänstra sidans hjul var utanför asfaltkanten. Bränslefiltret hade gått 588 mil sedan bytet den 22/7.
#1284847
@jornor02, Fick du någon klarhet i varför bilen stannade för dig?
Har fortfarande inte fått någon ordning på våran, dock är det inga bekymmer så länge bilen står med motorn lägre än tanken.
Är fortfarande inne på backventil-spåret men inte fått någon klarhet i om det finns en backventil eller ej.
#1285218
Har bara hänt just den gången. Satt precis och tänkte på att när man dränerar bränslefiltret på vatten (vid service) så skruvar man på en skruv så luft kommer in och filtret töms i botten, om den skruven inte skruvas åt ordentligt och blir helt tät så kommer lite luft in i filtret och det blir nog svårare att starta bilen. Men jag tänker kanske helt fel.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]